lijke normen. Landelijke normen komen tot een uitgavenplaatje van f 200.000, De reden dat de W.I.L. hier onder blijft ligt in twee fakto- ren: het aantal uren koordinatie en de huisvestingskosten. Bij de landelijke normen wordt er bij 12 kindplaatsen van 10 uren per week koordinatie uitgegaan. De W.I.L. hanteert dit- zelfde uitgangspuntmaar kan 5 uren koordinatie binnen de huidige stafformatie (de subsidiering van het "Welzijnspro- gramma") vinden. Het ligt in de bedoeling de kinderopvang en het peuterwerk als werksoorten bij elkaar aan te laten slui- ten. De hierbij beoogde werkwijze leidt tot een effektievere inzet van de staf en levert de voornoemde "bezuiniging" op; 5 uren koordinatie komt overeen met een bedrag van f 9.000, Op termijn (1995/1996) zouden de kodrdinatie-uren wellicht in z'n geheel binnen de huidige stafformatie kunnen worden gevon- den. De W.I.L. streeft hier althans naar. Dit zou derhalve dan nog eens een "besparing" van f 9.000,opleveren. Het tweede aspekt betreft de huisvestingskosten. De W.I.L. heeft hiervoor in haar begroting geen bedrag opgenomen. Deze post is vooreerst memorie geraamd. De W.I.L. zegt op dit moment geen zicht op de financiele konsekwenties van de beoog de huisvesting te hebben. Eerst de tijdelijke huisvesting in het voormalige "P. Jurjenshof" en vervolgens de nieuwe multi- funktionele akkommodatieWat zijn hiervan de financiele konsekwenties voor de kinderopvang? Op welke wijze worden deze akkommodaties beschikbaar gesteld, inclusief of exclusief schoonmaken en inventaris? Op basis van dit gegeven heeft de W.I.L. in haar begroting dan ook geen posten "Huur lokaliteiten", "Vervanging inventaris" en "Energie" opgenomen. Het lijkt ons echter wenselijk dit wel te doen. Ook voor de tijdelijke huisvesting in het voormalige "P. Jurjenshof". Wat de konkrete situatie in de nieuwe multi-funktionele akkommoda tie wordt is op dit moment nog niet duidelijk. Dit zal t.z.t. moeten worden bekeken als er meer over de beheersstruktuur van deze akkommodatie bekend is. In de begrotingen voor 1993/1994 en 1995/1996 wordt voor "Huur lokaliteiten" (vooreerst) een bedrag van resp. f 9.000,(voor het voormalige "P. Jurjens hof") en f 18.000,(voor de nieuwe akkommodatie) meegenomen. Daarnaast worden voor "Vervanging inventaris" en "Energiekos- ten" bedragen van resp. f 4.800,en f 4.500,toegevoegd. De inkomsten: De inkomstenkant geeft een drietal alternatieven weer. Uit gangspunt bij de inkomstenkant is de gemiddelde ouderbijdrage. De W.I.L. is van mening dat hierbij met aannames moet worden gewerkt. Op dit moment is er totaal nog niet te voorspellen welke ouders hun kind(eren) naar het kinderdagverblijf zullen laten gaan. Dit kunnen zowel twee-verdienersuitkeringsge- rechtigden als alleenstaanden zijn. Op basis hiervan heeft de W.I.L. voor een gemiddelde gekozen. Deze gemiddelden bedragen resp. een gezinsinkomen van f 2.500,f 2.200,en f 2.000,netto per maand. Basis hiervoor is de "Adviestabel ouderbijdragen kinderopvang 1992/1993" van het Ministerie van W.V.C. geweest. De W.I.L. zegt evenwel geen problemen met een aanpassing van deze tabel te hebben als het om de hoge(re) 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1993 | | pagina 29