lijke normen. Landelijke normen komen tot een uitgavenplaatje
van f 200.000,
De reden dat de W.I.L. hier onder blijft ligt in twee fakto-
ren: het aantal uren koordinatie en de huisvestingskosten.
Bij de landelijke normen wordt er bij 12 kindplaatsen van 10
uren per week koordinatie uitgegaan. De W.I.L. hanteert dit-
zelfde uitgangspuntmaar kan 5 uren koordinatie binnen de
huidige stafformatie (de subsidiering van het "Welzijnspro-
gramma") vinden. Het ligt in de bedoeling de kinderopvang en
het peuterwerk als werksoorten bij elkaar aan te laten slui-
ten. De hierbij beoogde werkwijze leidt tot een effektievere
inzet van de staf en levert de voornoemde "bezuiniging" op; 5
uren koordinatie komt overeen met een bedrag van f 9.000,
Op termijn (1995/1996) zouden de kodrdinatie-uren wellicht in
z'n geheel binnen de huidige stafformatie kunnen worden gevon-
den. De W.I.L. streeft hier althans naar. Dit zou derhalve dan
nog eens een "besparing" van f 9.000,opleveren.
Het tweede aspekt betreft de huisvestingskosten. De W.I.L.
heeft hiervoor in haar begroting geen bedrag opgenomen. Deze
post is vooreerst memorie geraamd. De W.I.L. zegt op dit
moment geen zicht op de financiele konsekwenties van de beoog
de huisvesting te hebben. Eerst de tijdelijke huisvesting in
het voormalige "P. Jurjenshof" en vervolgens de nieuwe multi-
funktionele akkommodatieWat zijn hiervan de financiele
konsekwenties voor de kinderopvang? Op welke wijze worden deze
akkommodaties beschikbaar gesteld, inclusief of exclusief
schoonmaken en inventaris?
Op basis van dit gegeven heeft de W.I.L. in haar begroting dan
ook geen posten "Huur lokaliteiten", "Vervanging inventaris"
en "Energie" opgenomen.
Het lijkt ons echter wenselijk dit wel te doen. Ook voor de
tijdelijke huisvesting in het voormalige "P. Jurjenshof". Wat
de konkrete situatie in de nieuwe multi-funktionele akkommoda
tie wordt is op dit moment nog niet duidelijk. Dit zal t.z.t.
moeten worden bekeken als er meer over de beheersstruktuur van
deze akkommodatie bekend is. In de begrotingen voor 1993/1994
en 1995/1996 wordt voor "Huur lokaliteiten" (vooreerst) een
bedrag van resp. f 9.000,(voor het voormalige "P. Jurjens
hof") en f 18.000,(voor de nieuwe akkommodatie) meegenomen.
Daarnaast worden voor "Vervanging inventaris" en "Energiekos-
ten" bedragen van resp. f 4.800,en f 4.500,toegevoegd.
De inkomsten:
De inkomstenkant geeft een drietal alternatieven weer. Uit
gangspunt bij de inkomstenkant is de gemiddelde ouderbijdrage.
De W.I.L. is van mening dat hierbij met aannames moet worden
gewerkt. Op dit moment is er totaal nog niet te voorspellen
welke ouders hun kind(eren) naar het kinderdagverblijf zullen
laten gaan. Dit kunnen zowel twee-verdienersuitkeringsge-
rechtigden als alleenstaanden zijn. Op basis hiervan heeft de
W.I.L. voor een gemiddelde gekozen. Deze gemiddelden bedragen
resp. een gezinsinkomen van f 2.500,f 2.200,en
f 2.000,netto per maand. Basis hiervoor is de "Adviestabel
ouderbijdragen kinderopvang 1992/1993" van het Ministerie van
W.V.C. geweest. De W.I.L. zegt evenwel geen problemen met een
aanpassing van deze tabel te hebben als het om de hoge(re)
2