Schuldsaneringsbegeleiding Sedert enkele jaren wordt door het buro sociale zaken ondersteuning gegeven bij de sanering van problematische schulden en de begeleiding na de sanering. Deze werkzaamheden vallen onder de bestuurlijke verantwoordelijk- heid van het College voor de verlening van bijstand. Kort weergegeven bestaan de werkzaamheden uit het inventariseren van de schulden, het doen van een aanbod aan de schuldeisershet bijstaan bij afsluiten van een saneringskrediet (veelal onder borgstelling) en de begeleiding hierna ter voorkoming van een herhaling. In de laatste periode wordt meer duidelijk dat schuldeisers minder geneigd zijn om mee te werken aan een sanering van schulden. De indruk bestaat dat dit mede het gevolg is van de mogelijkheid om beslag te leggen op een uitkering ingevolge de Algemene Bijstandswet Probleem bij de sanering van schulden is de zeer beperkte afloscapaciteit van mensen met minimuminkomen. Het is gebleken dat juist om deze reden saneringen stuiten. Er wordt dan ook voor gepleit om in deze situaties meer een beroep te doen op deoverigens beperkte, middelen van de bijzondere bijstand dan wel een waarborgfonds Maar dit zal niet voldoende blijken te zijn. Er kan aan een aantal voor- stellen gedacht worden: 1. mensen met een minimuminkomen meer in staat te stellen om te reserve- ren voor uitgaven voor met name duurzame gebruiksgoederen. 2. afspraken maken met lokale leveranciers omtrent een op elkaar af te stemmen incassobeleid en streven naar afspraken vooraf bij saneringen. Gedacht kan worden aan de nutsbedrijven, woningbedrijf banken etc. 3. betere werkafspraken vastleggen met andere hulpverleningsinstanties over de herkenning, doorverwijzing en onderlinge ondersteuning bij de aanpak van problematische schulden. Op dit moment wordt door de rijksoverheid op twee fronten tegelijk gedacht aan hulp voor mensen met problematische schulden. Mw. Ter Veld heeft een notitie doen verschijnen, waarin met name wordt gepleit voor het totstandkomen van lokale afspraken ten aanzien van problematische schulden, terwijl dhr. Kosto een wetsvoorstel heeft doen verschijnen, waarin wordt geregeld, kortweg, dat schuldeisers meer gedwon- gen kunnen worden mee te werken aan een sanering. Beide voorstellen kunnen in hun onderling verband een goede bijdrage leveren. Gemeenteliike belastingen Alhoewel besloten is om meer periodes te creeren voor de betaling blijven er personen die door omstandigheden geen betaling kunnen doen. Hun inkomen is doodeenvoudig daarvoor niet taereikend. Individueel wordt er nog wel beoordeeld worden of een gemeentelijke belasting moet worden betaald of niet. Personen die reeds eerder kwijt- schelding gehad hebben zouden kunnen worden benaderd voor een opgave van hun netto inkomen. Individueel kan dan een toetsing plaatsvinden (eens per jaar) welke draagkracht er nog aanwezig is voor betaling van een belasting. Tariefvriendeliike periodes zwembadgebruik Uitgangspunt kan zijn dat zoveel mogelijk personen met een minimaal inkomen gebruik kunnen maken van de zwembadvoorziening 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1993 | | pagina 25