Voordelen van de stichtingsvorm kunnen zijn dat de beheerskosten beperkt worden t.g.v. hec combineren van funkties, uitwisseling van personeel en materiaal, gezamenlijke inkoop, het voeren van een gezamenlijke administra- tie en afstenuning van aktiviteiCen. Wij verzoeken u ons machtiging te verlenen v66r 1 januari 1994 een nieuwe Stichting t.b.v. dit doel op te richten en het bestuur te benoemen. Wij stellen daarbij voor dat ons kollege in het bestuur vertegenwoordigd zal zijn. Voor de verdere bezetting zouden wij leden willen aanzoeken uit de burgerij van deze gemeente die een grote affiniteit hebben met het sociaal- en cultureelwerk en sportgebeuren binnen deze gemeente. Een zekere bestuurservaring is daarbij gewenst. Een statutair vastgelegde afvaardiging uit verenigingen of stichtingen lijkt ons minder gewenst om het aantal adspirant stichtingbestuurders niet onnodig te beperken en voorts om verstrengeling van belangen te voorkomen. Ten aanzien van de becijfering van de te verwachten exploitatiemogelijkhe- den verwijzen wij u naar de bijlagen. Wij stellen ons voor dat de nieuwe stichting gebruik maakt van de BTW- regeling. Het personeel komt in dienst van de stichting waarbij het huidige schoon- maakpersoneel van de W.I.L. overgenomen zou kunnen worden. De te verwachten exploitatieresultaten zullen volgens de berekening duidelijk afhankelijk zijn van het al of niet benoemen van een beheerder. In het ongunstigste geval moet daarbij rekening worden gehouden met een negatief resultaat van 31.320,--. Het ligt in de bedoeling dat de beheerstichting tevens het horeca-gedeelte van het sportcomplex It Gryn gaat exploiteren. Het is niet onwaarschijnlijk dat daar een positief resultaat kan worden behaald. Beide resultaten kunnen dan worden verrekend. Mocht evenwel nog een gemeentelijke bijdrage voor de beheerstichting nodig zijn, dan kan dit worden betrokken bij de totale financiele ruimte die nog in het Plan van Aanpak zit. In de plannen van het sportcomplex zijn slechts de kosten opgenomen voor het realiseren van de bouwkundige ruimten met een stelpost van 10.000,-- t.b.v. de aan te leggen kabels en leidingen. We zijn er daarbij vanuit gegaan dat de kosten van de verdere inrichting zoals keukenapparatuurbalie en meubilair ten laste komen van de nieuwe stichting. De exploitatie van de horeca-afdeling moet ons inziens zodanig kunnen zijn dat daarmede de kapitaalslasten van de inrichtingskosten opgebracht kunnen worden. Bij de start van de nieuwe stichting dienen t.b.v. deze investering en aanloopkosten echter financieringsmiddelen aanwezig te zijn. De stichting zou deze kunnen aantrekken via een bank of mogelijk gedeeltelijk via een brouwerij en andere leveranciersHet betreft dan het aantrekken van middelen t.b.v. de financiering van roerende goederen in een pand wat gebouwd wordt. Bij private financiering zal dit slechts mogelijk zijn indien daarbij borgstelling of langdurige leveringscontracten worden afgesloten. De rentevergoeding over deze aan te trekken lening ligt in dit geval veel hoger dan wanneer bij deze lening, onder hypothecair verband, ook het onroerend goed betrokken kan worden. Wij zijn van mening dat in dit complex geen splitsing in het onroerend goed kan plaatsvinden. Gelet op het belang dat de gemeente heeft in een optimale exploitatie van deze horeca-afdeling in het sportcomplex stellen wij u voor dat de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1993 | | pagina 39