Naar aanleiding van de wijziging van de verordening 1993 heeft de provincie
enkele opmerkingen gemaakt. De verordening is overeenkomstig deze opmerkin-
gen aangepast.
Verder is er een wijziging opgetreden in de beschikking werkmap rijtijden
die gevolgen heeft voor de legesverordening. In de krachtens artikel 19 van
het Rijtijdenbesluit vastgestelde beschikking zijn de tarieven vastgelegd
voor de afgifte danwel verlenging van de werkmap. Met ingang van 1 juli
1993 kunnen gemeenten de tarieven voor de afgifte of verlenging zelf
vaststellen, waarbij alle kosten van de dienstverlening doorberekend kunnen
worden.
In de tarieventabel is rekening gehouden met 5% tariefsverhoging zoals is
aangegeven in het Plan van Aanpak m.u.v. de bedragen waarvoor een wettelijk
tarief geldt. De nieuwe tarieven zijn daarbij op hanteerbare bedragen -
b.v. op hele guldens - afgerond.
Woonforensenbelasting
Voorheen vond voor de beoordeling van de verordening woonforensenbelasting
een toetsing plaats van de geschatte opbrengst aan de zogenaamde gemiddelde
norm en aan het maximum-bedrag.
In verband met de nieuwe materiSle belastingbepalingen is deze toetsing
vanaf 1 januari 1994 komen te vervallen.
De tarieven worden overeenkomstig de gemaakte afspraken in het Plan van
Aanpak met 5% verhoogd.
Beneden de economische waarde van f. 20.000,-- wordt het tarief f355--
(afgerond; het oude tarief was 337,90).
Boven de economische waarde van f. 20.000,-- wordt het tarief van f. 355,--
verhoogd met 3,5% van het bedrag, waarmee de waarde in het economische
verkeer f. 20.000,-- te boven gaat.
Reinieinesrechten en afvalstoffenheffing
De tarieven van deze heffingen werden buiten de besluiten m.b.t. het Plan
van Aanpak gehouden. Dit, omdat ten aanzien van deze heffingen gestreefd
wordt om (m.b.t. de afvalstoffenheffing op termijn) te komen tot kostprijs-
dekkende tarieven, en, dus in principe uit een verhoging geen dekking
gevonden kan worden voor andere zaken zoals bijvoorbeeld het in dit
voorstel veelvuldig genoemde Plan van Aanpak.
Voor de reinigingsrechten, geheven van bedrijven, worden reeds kostprijs-
dekkende tarieven gehanteerd en wij stellen u voor om ook voor 1994 dit
principe te handhaven.
Met betrekking tot de afvalstoffenheffing liggen de zaken iets anders. Door
de turbulente ontwikkelingen op het afvalfront in Friesland kon nog niet
besloten worden tot kostprijsdekkende tarieven. Het invoeren ervan was niet
mogelijk omdat de burgers anders te forse verhogingen te verwerken zouden
krijgen. Om dat te voorkomen werd een reserve afvalstoffenheffing gevormd.
De vooruitzichten waren tot voor kort van dien aard, dat verwacht mocht
worden, dat met niet al te forse verhogingen binnen een jaar of twee geko-
men zou kunnen worden tot de beoogde kostprijsdekkende tarieven.
Een verhoging van 5% voor 1994 zou ons daarbij al een goed eind op weg
hebben geholpen. Wij stellen u daarom voor hiertoe dan ook in principe te
besluiten.
Maar er is nog een andere omstandigheid die hier een zeer belangrijke rol
speelt
Het betreft hier de nieuwe milieuheffing (voluit: verbruiksbelasting op
milieugrondslag)Het Rijk heeft namelijk besloten om per ton gestort afval
(met uitzondering van het zgn. G.F.T.-afval) een bedrag te gaan heffen.