gevoerde diskussie over de subsidiering van de speel-o-theek
gekomen. Toegezegd is toen de hoogte van dit subsidie bij de
verdere konkretisering van het jeugd- en jongerenbeleid nog
eens aan een nadere beschouwing te onderwerpen.
De voornoemde toezegging overwegend menen wij in 1994 bij het
beleid van 1993 aan te moeten sluiten. De speel-o-theek is een
instelling waaraan in het kader van het akkonmodatiebeleid in
de bibliotheek een nieuwe, eigen, plaats wordt toegedacht.
Wij menen hier nu evenwel niet met ad-hoc beslissingen op
vooruit te moeten lopen en dus evenals in 1993 een exploita-
tie-subsidie van f 1.000,toe te moeten kennen.
De aktiviteiten voor ioncreren.
Zoals wij reeds hebben opgemerkt kan de jeugd in drie groepen
worden ingedeeld; de groep 4-12 jarigen, de groep 12 - 16
jarigen en de groep 16 - 18 jarigen.
Konkreet betekent het vorenstaande dat de W.I.L. ten aanzien
van een jeugd- en jongerenbeleid een driesporenbeleid zou
moeten ontwikkelen. Een beleid gericht op deze drie groepen.
De vraag rijst dan evenwel direkt of aan alle groepen dezelfde
prioriteit moet worden toegekend. Het betreft immers drie
totaal verschillende groepen.
De eerste groep betreft de leerlingen van het basisonderwijs
Deze groep is hoofdzakelijk op het eigen dorp c.q. de eigen
gemeente aangewezen. De aktiviteiten voor deze groep zullen
hier dan ook plaats moeten vinden. De praktijk leert echter
dat dit vaak via de scholen en sport)verenigingen gebeurt. De
kinderen in deze leefti jdsgroep zijn vaak lid van meerdere
sportverenigingen en/of klubs. Voor deze groep lijkt het dat
er behalve een aantal (re)kreatieve aktiviteiten weinig akti
viteiten nodig zijn. Deze groep vraagt, behoudens de vakantie-
aktiviteiten, vrijwel geen specifieke aktiviteiten. De vakan-
tie-aktiviteiten voorzien nog wel in een behoefte. Dit in
tegenstelling tot de geplande zomervakantiekampen. De W.I.L.
heeft dit laatste initiatief dan ook terecht gestopt.
De tweede groep bezoekt het voortgezet onderwijs. Zij bezoeken
scholen in Leeuwarden en Sint AnnaparochieLeeuwarderadeel
kent geen enkele vorm van voortgezet onderwijs.
Gevolg hiervan is dat deze groep voor buitenschoolse aktivi
teiten vaak ook naar de voornoemde plaatsen gaat. De scholen
die zij bezoeken organiseren vaak de nodige aktiviteiten. Een
groot gedeelte van deze groep heeft aan deze aktiviteiten,
naast mogelijk nog een lidmaatschap van een plaatselijke
(sportvereniging/klub voldoende. Deze groep vraagt dan ook
een geheel andere aanpak dan de eerstgenoemde groep. En dan
gaat het hierbij name ora die jongeren die buiten deze schoolse
aktiviteiten ook nog behoefte aan andere aktiviteiten hebben
of niet meer schoolgaand zijn (de schoolverlaters) en in een
vacuum verkeren. De W.I.L. zal zich met name op deze laatste
groepen moeten richten. Dit is de groep waaraan de meeste
prioriteit moet worden gegeven. Deze groep vraagt over het
algemeen om gerichte aktiviteiten/voorzieningen. B.v. een
bromfietskursus
De groep 12 - 18 jarigen vraagt ook om een eigen honk. Hierbij
willen wij opmerken dat wij hiermee in Stiens rekening houden
bij de nieuwe multi-funktionele akkommodatieHierin wordt aan
11