een eigen jeugdhonk gedacht. Voor de kleine dorpen denken wij
niet aan een dergelijk konstruktie binnen de dorpshuizen.
Mogelijk kan, in overleg met de beheerders van de dorpshuizen,
in de kleine dorpen ook tot een in deze voor de jeugd passende
invulling worden gekomen. B.v. het met regelmaat voor de jeugd
beschikbaar stellen van een akkommodatie/ruimte. Wij zullen
deze visie aan de besturen van de dorpshuizen voorleggen.
Bij de groep 12 - 18 jarigen ligt een duidelijk verschil tus-
sen de leeftijden 12 - 16 jaar en 16 - 18 jaar. De notitie van
de W.I.L. geeft dit ook duidelijk aan. De W.I.L. komt op de
bladzijden 38 en 39 van deze notitie tot een aantal konkrete
konklusies/aanbevelingen en dan met name voor de groep van
16 - 18 jaar. Wij kunnen deze konklusies/aanbevelingen onder-
schrijven.
Resumerend stellen wij voor dat de W.I.L. in 1994 tot een
duidelijk driesporenbeleid komt. Een driesporenbeleid bestaan-
de uit:
1. de groep van 4-12 jaar;
2. de groep van 12 - 16 jaar; en
3. de groep van 16 - 18 jaar.
De W.I.L. dient hierbij prioriteit aan aktiviteiten voor de
bij 2. en 3. genoemde groepen te geven. En dan met name de
schoolverlaters en de groep(en) die niet elders (voortgezet
onderwi j s/sport/kerkenvan een aktiviteitenaanbod gebruik
maken. De W.I.L. zal voor deze groepen specifieke aktiviteiten
moeten ontwikkelen. De notitie "Inventarisatie en beleidsuit-
gangspunten van het jongerenwerk in de gemeente Leeuwardera-
deel" kan hierbij als leidraad dienen. Met name de inbreng van
de jongeren zelf moet hierbij een belangrijke faktor te zijn.
Er is immers een groot verschil in belevingswereld tussen
jongeren en volwassenen.
Ten aanzien van de bij 1. genoemde groep kan de W.I.L. zich
tot (re)kreatieve aktiviteiten beperken. Deze groep heeft
veelal al aktiviteiten via de school en de verschillende
(sport)verenigingen en/of klubs.
Het jeugdhonk zullen wij meenemen bij de nieuwe multi-funktio-
neel akkommodatieVoor de jeugd in de andere dorpen in de
gemeente zullen wij in overleg met de verenigingen voor dorps-
belangen en de besturen van de dorpshuizen naar een voor deze
jeugd passende invulling van de wens om een eigen honk zoeken.
Voor de subsidie-aanvraag van de Federatie Christelijk Jeugd-
werk Friesland (u.) zullen wij in 1994 dezelfde beleidslijn
als in 1993 volgen. De Federatie vraagt van zowel de gemeente
Leeuwarderadeel als de gemeente Ferwerderadeel een subsidie
van f 450, voor haar aktiviteitenprogrammaWij menen dit
te moeten honoreren.
Resumerend betekent het vorenstaande dat er (hoewel stapsge-
wijs) een aanzet tot een jeugd- en jongerenbeleid wordt ge-
daanHet gehele beleid staat nog in de kinderschoenen. In het
verleden hebben wij al gesteld dat een jeugd- en jongerenbe
leid niet van de ene op de andere dag kan worden gerealiseerd.
Dit zal moeten groeien. Het vraagt tijd en visie. Wij zullen
hieraan in overleg met de W.I.L. een verdere konkrete invul-
12