16
onbe'invloedbaarheid. De raad is er in geslaagd de meeste van de ijkpunten om
te zetten in verdeelmaatstaven. Voor een aantal ijkpunten moet dit nog gebeu
ren, maar de Raad vertrouwt erop dat dit zal lukken.
Uitkomst (alqemeen)
De uitkomsten van het onderzoek hebben tot gevolg dat er twee grotere ver-
schuivingen optreden in de verdeling van de middelen uit het Gemeentefonds.
Deze zijn: "van rijk naar arm" en "van rand naar stad".
Voor veel gemeenten zijn de afwijkingen tussen de werkelijke algemene U1^®"
rinq 1992 en de uitkering die op basis van de herverdeelvoorstellen zou zij
vastgesteld aanzienlijk. Ongeveer 400 gemeenten gaan erop achteruit, waarvan
200 meer dan 10%. Daar tegenover staan zo'n 250 gemeenten met een voordee I
waarvan circa 50 meer dan 10% erop vooruit gaan. In totaal wordt t. buu
miljoen verschoven op een totaal van f. 15.000 miljoen.
De beoogde verschuiving van rijk naar arm is duidelijk herkenbaar in onder-
staand overzicht.
Gemiddeld inkomen
per inkomenstrekker
i n 1989
Aantal
gemeenten
in 1992
Herverdeling
per inwoner
Nieuwe algemene
uitkering
ppr inwoner
meer dan f. 32.000
100
- f.
142
f. 636
f. 30.500 - f. 32.000
89
- f.
65
f. 690
f. 29.000 - f. 30.500
161
- f.
41
f. 756
f. 27.500 - f. 29.000
180
f.
16
f. 956
minder dan f. 27.500
117
f.
81
f. 1.344
totaal Nederland
647 f. 0 f. 981
Het oplopen van de algemene uitkering per inwoner met het af"emen ^an f
welvaart qeeft duidelijk aan hoe belangrijk de sociale omstandigheden zijn
voor de kosten. Dat heeft te maken met het gemeentelijk takenpakket, waarvan
de sociale taken een belangrijk onderdeel zijn. In het huidige
is de invloed van de sociale structuur wel aanwezig, maar veel minder duide
lijk. Momenteel ontvangen de rijkste gemeenten gemiddeld evenveel en soms
zelfs meer geld per inwoner dan de middengroep.
Gedeeltelijk, maar zeker niet volledig, is de herverdeling "van rijkri""[
ook een verschuiving "van rand naar stad Dit blijkt uit het onders a
schema.