GEMEENTE -j
LEEUWARDERADEEL
w&w
Agendapunt11.
Voorstelnr.: 94/70. Stiens, 21 juni 1994
Onderwerp
splitsing opheffingsnorm basisonderwijs
Aan
de gemeenteraad
In het kader van de wet Toerusting en Bereikbaarheid in het basisonderwijs
dient uw raad v66r 1 oktober 1994 een besluit te neraen over de te hanteren
opheffingsnorm voor het basisonderwijsDeze keus dient te worden gemaakt
tussen het hanteren van een algemene norm of een gesplitste norm.
Als een gemeente aanzienlijke verschillen kent in bebouwingskarakter en
bevolkingsdichtheid kan er behoefte zijn aan het hanteren van verschillende
opheffingsnormenDe gemeente zal dan worden opgesplitst in een stedelijk
en een landelijk gebied.
Voor onze gemeente betekent het bovenstaande dat voor hantering van een
algemene norm een school met minder dan 75 leerlingen opgeheven zal moeten
worden.
Indien u voor de gesplitste norm kiest, geldt in het stedelijk gebied, dat
wil zeggen Stiens, een opheffingsnorm van 114 leerlingen, voor het niet-
stedelijk gebied 36 leerlingen.
Bij een keus voor de gesplitste norm, bevindt geen enkele school zich op
dit moment in de "bedreigde" zone, bij de algemene norm zijn dat er 3.
Om zo veel mogelijk scholen in stand te kunnen houden, stellen wij u daarom
voor te kiezen voor de gesplitste norm.
Naast uw instemming is bovendien instemming met het bijzonder onderwijs
nodig, omdat de norm voor alle scholen in de gemeente geldt.
De keus is daarom aan het bestuur en de medezeggenschapsraad van de
Vereniging voor Christelijk Basisonderwijs Leeuwarderadeel voorgelegd. Deze
heeft te kennen gegeven in principe in te stemmen met splitsing van de
norm. Instemming van de medezeggenschapsraad zal in de vergadering van 2
juli aanstaande worden gevraagd. De verwachting van het bestuur is dat haar
standpunt bekrachtigd wordt.
Ook de 6 medezeggenschapsraden van de openbare basisscholen stemmen in met
dit voorstel.
Eveneens kan de Raadskommissie Welzijn zich met dit voorstel verenigen.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel,
de secretarisde burgemeester,
J.J. KINGMA MR. C. BIJL