De aanpassingen aan de eisen van de Awb kunnen worden onderverdeeld in vier categorieen. In de eerste plaats staan er dwingende bepalingen in de Awb waarvan niet mag worden afgeweken. Een duidelijk voorbeeld is de termijn voor het indienen van een bezwaar- of beroepschriftDeze bedraagt zes wekenAlle in de verordeningen of regelingen hiermee strijdige bepalingen moeten worden aangepast. In de tweede plaats staan er in de Awb regelende bepalingen waarvan het gemeentebestuur in zijn eigen regelgeving mag afwijken. Een voorbeeld van een dergelijke bepaling is artikel 4:1 Awb, waarin is bepaald dat een aanvraag schriftelijk wordt ingediend, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. Het gemeentebestuur mag dus bepalen dat een aanvraag mondeling kan worden gedaan. In de derde plaats staan in de Awb aanvullende bepalingen. Wanneer het gemeentebestuur nalaat om regels te stellen, gelden de bepalingen van de Awb. Een voorbeeld hiervan zijn de bepalingen omtrent de beslistermijn op een aanvraag. Wanneer in de verordening geen beslistermijn is opgenomen, geldt een redelijke beslistermijn van acht weken, zoals is bepaald in arti kel 4:13 Awb. Per verordening kan dus een beslistermijn worden opgenomen. In de vierde plaats staan in de Awb facultatieve bepalingen. Het staat het gemeentebestuur vrij deze bepalingen al dan niet van toepassing te verkla- ren. Een voorbeeld hiervan is de zogenaamde openbare voorbereidingsproce- dure van afdeling 3.4 Awb. Deze procedure kan ondermeer van toepassing worden verklaard wanneer sprake is van een grote groep belanghebbenden. Naast een aanpassing aan deze vier soorten bepalingen geeft de Awb indirect ook nog enkele andere aanwijzingen die bij de aanpassing van de verordenin gen zijn meegenomen. Zo zijn de verordeningen nagelopen voor wat betreft de terminologieOp grond van de Awb namelijk dienen de termijnen in weken te worden uitgedrukt in plaats van in dagen of in maanden. En zo is bijvoor- beeld de term "bevoegd gezag" in tal van verordeningen vervangen door de term "bevoegd bestuursorgaan" Om inzicht te krijgen welke verordeningen en regelingen in de gemeente Leeuwarderadeel dienden te worden aangepast aan de eisen van de Awb, is begonnen met het inventariseren van de verordeningen en regelingen. Dit heeft geresulteerd in een lijst met bestaande, al dan niet geldende, gemeentelijke regelgeving. Deze lijst is vervolgens over de afdelingen verspreid met het verzoek om de lijst te bekijken op juistheid en eventueel voorkomende omissies. De commentaren zijn gebruikt om de lijst op te schonen en bij te stellen. Uiteindelijk bleven er ongeveer 60 verordeningen en regelingen over om aan te passen aan de Awb. Hiermee is een begin gemaakt omstreeks medio maart vorig jaar. Alle verordeningen en regelingen zijn in een eerste termijn in concept aangepast en door de afdelingen nog eens nader bekeken. Mede daardoor zijn de verordeningen ook voor wat betreft feitelijke inhoud zoveel mogelijk geactualiseerd. Thans zijn alle verordeningen en regelingen in een tweede termijn defini- tief aangepast, hetgeen is gebeurd overeenkomstig de vorenstaande algemene uitgangspunten. Waar mogelijk is daarbij tevens rekening gehouden met de Gemeentewet, welke wet evenals de eerste en tweede tranche van de Awb ook op 1 januari 1994 in werking is getreden. De artikel-verwijzingen zijn zoveel mogelijk geactualiseerd. En ook heeft een globale inhoudelijke aanpassing plaatsgevonden aan de terminologie van de Gemeentewet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1994 | | pagina 220