althans niet zijnde een taak voor de gemeente. Niet subsidiabel zijn in dit kader dan voorzieningen ten behoeve van sfeer- verbetering en de vervanging van inventaris. Dit betreft in deze visie een stuk eigen beleid/verantwoordelijkheid van de dorpshuizen. Deze voorzienin gen zullen dan ook in de exploitatie van de dorpshuizen moeten worden ge- vonden. Wij zijn van mening dat voor de bij 1. t/m 3. genoemde voorzieningen een subsidie van maximaal 40% in de door het gemeentebestuur goedgekeurde pos- ten een reele subsidienorm is. Hierbij zal rekening worden gehouden met an- dere voor deze voorzieningen geldende subsidie-regelingen en eventuele be- sparingen bij energiebesparende maatregelen. Wij zullen hier bij het hoofd- stuk "Budget" nader op terug komen. Zoals reeds is opgemerkt is een niet onbelangrijk element bij een dorpshui- zenbeleid het aspekt "bouwkundige voorziening"In de afgelopen jaren zijn er dit kader diverse subsidie-aanvragen ontvangen en de ervaring heeft ge- leerd dat het moeilijk is hiervoor konkrete kriteria op te stellen. Wij zijn dan ook van mening dat ten aanzien van dit punt in principe een terug- houdend beleid moet worden gevoerd. Wij zien dit niet als een onderdeel van het basispakket. Wei moet er in deze ook struktuur worden aangebracht. Bouwkundige voorzieningen kunnen als volgt worden opgedeeld: 1. Preventief onderhoud. Dit wil zeggen door middel van vooraf gepland onderhoud de akkommodatie voor gebruik geschikt houden, voordat storingen optreden en de aksepta- tiegrens wordt overschreden. 2. Technisch onderhoud. Het weer geschikt maken door vervanging of reparatie, dus het verrichten van onderhoud nadat de akseptatiegrens is overschreden. 3. Inariipend onderhoud. Onderhoud als gevolg van ontwerpfouten, uitvoeringsfouten tijdens de bouw, kalamiteiten en groot onderhoud (verzameling vervangingen) bedoeld om de levensduur van de akkommodatie te handhaven c.q. te verlengen. Ten aanzien van 1. zijn wij van mening dat dit tot de eigen verantwoorde- lijkheid van het dorpshuis behoort. Hiermee zal het dorpshuis in haar ex ploitatie rekening moeten houden. Ten aanzien van de beide andere punten kan in principe een beroep op de gemeente worden gedaan. Een subsidie-aan- vraag zal dan echter wel aan de volgende punten moeten voldoen: a. Een verzoek om een subsidie voor bouwkundige voorzieningen dient goed te worden onderbouwd. Het nut c.q. de noodzaak ervan dient duidelijk te worden aangetoond. b. Alleen de kosten van voorzieningen die aansluiten bij de doelstelling van een dorpshuis kunnen voor een subsidie in aanmerking komen. De doel stelling van een dorpshuis wordt in dit kader als volgt omschreven: een akkommodatie die speciaal bestemd is om te voorzien in de behoefte aan ruimte voor aktiviteiten en dienstverlening op maatschappelijk, kultureel en/of rekreatief terrein ten dienste van een lokale samenle- ving in de gemeente Leeuwarderadeel c. Er kan een subsidie tot maximaal 30% van de op basis van de voornoemde punten door het gemeentebestuur goedgekeurde posten worden toegekend. Dit sluit in alle redelijkheid aan bij de eerder genoemde subsidienorm voor het basispakket. Ook hierbij zal rekening worden gehouden met even tuele andere voor deze voorzieningen geldende landelijke/provinciale subsidieregelingen. Bouwkundige verbouwingen c.q. uitbreidingen van dorpshuizen vallen buiten de voornoemde kriteria. Deze voorzieningen zullen van geval tot geval wor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1995 | | pagina 49