W
GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
l3vy(jX^L.
De discussie van de bestuurlijke vernieuwing kent een paar
duidelijke uitgangspuntener zijn drie bestuurslagen Rijk,
Provincie en Gemeente en er dient een heldere verdeling van
taken en bevoegdheden tussen die bestuurslagen te komen.
Hoewel de verleiding (althans voor sommigen) heel groot is
direct een verband te leggen tussen taak en schaal, is in
Friesland steeds als insteek gekozen eerst een goede taakdis-
cussie en -verdeling te voeren en daarna te bezien hoe dat in
de praktijk zou worden vertaald.
Verbaasd zo niet verbijsterd hebben wij kennisgenomen van
Tuskenspul
Ten aanzien van de positie van Leeuwarden wordt zonder enige
noemenswaardige analyse het Stadsgewest gedesavoueerd, nog
geen half jaar nadat de betrokken gemeenten en de provincie
besloten hebben tot voortzetting van deze waardevolle manier
van samenwerking.
Er zou te weinig bestuurlijke slagkracht zijn in stadsgeweste-
lijk verband.
wij zijn van mening dat het stadsgewest zich positief ontwik-
kelt M
Wij vvragen ons af welk plan Leeuwarden niet heeft kunnen
realiseren door toedoen van haar buren.
Binnen het Stadsgewest wordt steun verleend aan de grootscha-
lige plannen van Leeuwarden op het gebied van woningbouw,
economische ontwikkeling en infra-structuur
Leeuwarderadeel heeft ingestemd met het stadsgewestelijk
woningmarktplan en we kunnen haast niet wachten tot de N.W.-
tangent wordt aangelegd en ook al ligt die op Leeuwarder
grondgebied, wij willen er aan meebetalen.
Ronduit onthutsend vonden wij een van de oplossingsrichtingen
als alternatief voor het zogenaamd falende Stadsgewest.