Inkomenstoetslheffing eigen bijdrage Lange tijd heerste onduidelijkheid (van rijkswege) over de inkomensgrens voor de heffing van een eigen bijdrage. Sinds oktober/november 1994 bestaat duidelijkheid over deze grens. Tot nu toe is in onze gemeente nog geen enkele eigen bijdrage geheven. Gezien het positieve (reserverings)saldo is het eveneens de vraag of dit tiberhaupt nodig is. Bovendien levert het heffen van een eigen bijdrage in de praktijk nogal eens proble- men op (ervaringen andere gemeenten). Vooral bij woningaanpassingen is dit het geval, omdat de eigen bijdrage omgeslagen zal moeten worden in de huur, zodat dit ook ieder jaar meegenomen wordt bij een huurverhoging. Bijkomend feit is dat (o.a.) betaalde AWBZ bijdragen "voorrang" hebben op een eigen bijdrage WVG. Indien deze hoger zijn dan de wettelijke grens (f,186,~ op jaarbasis bij minimuminkomens) mag geen eigen bijdrage WVG meer w/orden geheven. Diskussiepunt blijft dan ook op welk tijdstip de eigen bijdrage voor de WVG dient te worden bepaald. Hoe bij voorbeeld te handelen indien in januari van een jaar een WVG voorziening, stel een woningaanpassing, verstrekt wordt, de eigen bijdrage geheven omgeslagen in de huur) terwijl later in het jaar de AWBZ- bijdrage het grensbedrag overschrijdt? Er wordt in zo 'n geval onterecht een te hoge huur betaald voor een woning. Dit is slechts een voorbeeld dat aangeeft dat aan heffing van eigen bijdragen menige haken en ogen kleven. Derhalve blijft het heffen van een eigen bijdrage discutabel. Voor verstrekking van vervoerspassen wordt het inkomen wel aan de grens getoetst, omdat wij als beleid hebben personen wier inkomen boven de grens ligt ook in aanmerking te laten voor het kollektief vervoerssysteem. Zij dienen echter wel het tarief inklusief toeslag (ad f.1,50) per zone te betalen. Andere gemeenten sluiten personen met een inkomen boven de inkomensgrens uit van deelname aan het kollektief vervoerssysteem. De vraag of het heffen van een eigen bijdrage uit de verordening kan worden verwijderd, is na 9 maanden werking van de wet nog niet te beantwoorden. Dit zal het komende jaar moeten uitwijzen. Afschaffen van heffing dient derhalve nog niet geformaliseerd te worden. De nu gehanteerde handelwijze (slechts een inkomenstoets bij verstrekking vervoerspas) is naar tevredenheid van het platform. Verstrekking vervoerspassen Indien aan een WVG-gerechtigde een vervoerspas wordt verstrekt, wordt tot nu toe onafhankelijk van de vervoersbehoefte het maximaal aantal zones per jaar (111) verstrekt. Alle passen worden verstrekt met een geldigheid tot 1 april van het eerstvolgende jaar, gelet op de kontraktdatum van 1 april. De WVG biedt tevens de mogelijkheid in specifieke gevallen begeleiderspassen/fami- liepassen te verstrekken, indien een WVG-gerechtigde niet alleen kan reizen. Door ons kollege is besloten aan de bewoners van verzorgingscentrum Skilhiem bij aanvraag een FRAM-pas toe te kennen, zonder hiervoor een medische indikatie te vragen. Opname in Skilhiem wordt als voldoende medische indikatie beschouwd. Dit bespaart per aanvraag een bedrag van f.240,~. Na 1 april 1995 zijn inmiddels -kollektief- 30 passen voor het Skilhiem aangevraagd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1995 | | pagina 55