Platform
Bij inwerking treding van de wet bleek landelijk behoefte te bestaan aan (gemeente-
lijke) WVG platforms. In onze gemeente is gekozen voor een platform dat bestaat uit
niet-ambtelijke en ambtelijke leden, onder voorzitterschap van de verantwoordelijke
wethouder. In dat platform hebben 4 niet-ambtelijke leden zitting, vertegenwoordi-
gers van de doelgroep. Eventueel zou daar nog een 5e lid aan toegevoegd kunnen
worden uit een nog niet vertegenwoordigde doelgroep. Daaraan zijn toegevoegd de
beide medewerkers van het buro welzijnlonderwijs.
Het platform ontwikkelt geen beleid. Zij adviseert, beantwoordt vragen vanuit de
doelgroep en is ontvankelijk voor klachten. Met andere woorden: de spreekbuis voor
de doelgroep. Eens per 2 maanden wordt een vergadering gehouden. Deze vorm van
junktioneren van het platform en samenwerken wordt door beide partijen als positief
ervaren.
Informatievoorziening
Voor 1 april 1994 is enkele malen een publikatie geplaatst in de Stienser Omroeper.
Ook werd in die tijd landelijk campagne gevoerd voor de wet. Nu dat niet meer op
landelijk nivo plaatsvindt, wordt nog met enige regelmaat algemene informatie in de
Stienser Omroeper geplaatst. Toch blijft de WVG bij velen nog onbekend, hoewel
deze situatie langzaam maar zeker verbetert.
Interne organisatie
Zoals tijdens de voorbereidingen van de Wet afgesproken, wordt de WVG uitgevoerd
op het buro welzijnl onderwijs, afdeling sociale zaken! welzijnlonderwijs. De destijds
gevoerde diskussie over de naamgeving van het loket blijk in de praktijk geen
probleem. De drempel voor een bezoek aan het loket is laag.
Procedure
Een aanvraagformulier wordt aan het loket afgehaald of schriftelijk/telefonisch
aangevraagd. Vervolgens komt het na invulling retour bij het buro welzijnl onderwijs.
Indien het invullen van het formulier problemen blijkt op te leveren, wordt geassis-
teerd met invullen. Het aanvraagformulier wordt binnen enkele dagen of zo mogelijk
dezelfde dag voor indikatie naar ZVN gezonden. ZVN indiceert en stuurt een rapport
terug. Vervolgens beschikt ons kollege op de aanvraag (tot nu toe conform advies
ZVN). Belanghebbende ontvangt een beschikking en de voorziening wordt verstrekt.
Deze procedure neemt normaliter 6 a 8 weken in beslag.
BWL
Tot op dit moment is er slechts enkele malen kontakt geweest met BWL in de
voorbereidingsfase en de uitvoeringsfase van een woningaanpassing. Dit sporadische
kontakt is een gevolg van het nalaten van het heffen van een eigen bijdrage. Op dit
moment laat het kontakt met BWL echter niets te wensen over. De kontakten zullen in
de toekomst wellicht meer geformaliseerd moeten worden.
Regionaal overleg
Ambtelijk bestaat nog steeds het regionaal WVG-overleg, waarin veelal gesproken
wordt over knelpunten en problemen van de wet. Dit overleg blijkt in een behoefte te
voorzien, vandaar dat het voortgezet is na inwerking treden van de WVG.