Vanzelfsprekend kan een gemeertte lopende een jaar zonodig aandacht vragen
voor lopende zaken (signalering)het is echter een verantwoordelijkheid
van de instelling om te bekijken hoe daar op gereageerd dient te worden.
Een en ander is ook een kwestie van gemeen overleg tussen gemeente en
instelling.
2.4. Verevening
De overgang van verschillende subsidiesystemen naar 66n nieuw systeem
brengt vereveningsproblemen met zich mee. Deze vereveningsproblemen zijn
geringer als een keuze wordt gemaakt voor een verdeelsleutel op basis van
inwonertal en aantal hulpeenheden via het zogenoemde kombinatiemodel
Vandaar dat wij een keuze hebben gemaakt voor een kombinatie van beide ver-
deelsleutels in de verhouding 35-65. Deze verhouding is niet toevallig. In
het CAP-rapport wordt namelijk een verhouding van 35% overheid en 65% di-
rekte hulpverlening als wenselijk genoemd.
In bijlage 1 treft u een rekenvoorbeeld aan wat dat betekent per gemeente.
2.5. Basispakket
Voor alle duidelijkheid merken we op dat de subsidie-systematiek alleen
geldt voor het basispakket. In bijlage 2 vindt u een nadere omschrijving
van dat pakket. Voor overige produkten die een gemeente van de instelling
wil afnemen zal ze bilateraal afspraken moeten maken. Te denken valt aan
sociaal raadsliedenwerk, kontraktwerkzaamheden e.d.
De subsidie-systematiek houdt o.a. in dat de instelling zich verplicht het
overeengekomen aantal hulpeenheden te realiseren. Het beleid van de instel
ling dient daarop te worden afgestemd. Dat betekent dat de instelling tij-
dig maatregelen dient te treffen als het aantal overeengekomen hulpeenheden
niet wordt gehaald of wordt overschreden. Mochten er in dat laatste geval
wachtlijsten ontstaan dan wordt of prioriteit gegeven aan de meest urgente
gevallen of via bilateraal overleg tussen instelling en gemeente een op-
lossing gezocht.
De nieuwe instelling voor maatschappelijk werk kan zich vinden in de geko-
zen subsidie-systematiek.
2.6. Voorstel subsidie-svstematiek
Samengevat stellen wij u voor een keuze te maken voor een subsidie-systema
tiek op basis van budgetfinanciering, waarbij afspraken worden gemaakt tus
sen gemeente en instelling over het produkt (het basispakket, gekwantifi-
ceerd in aantal hulpeenheden) in ruil voor een budget. De hoogte van de
subsidie wordt enerzijds bepaald door het inwonertal en anderzijds door het
aantal hulpeenheden in de verhouding 35-65. Deze afspraken gelden voor
1997. Dat wil zeggen dat in 1997 het budget wordt berekend op basis van de
genoemde systematiek.
3Financiele paraeraaf
3.1. Meer kwaliteit en een hogere produktiviteit
De fusiepartners stellen zich nadrukkelijk ten doel om de kwaliteit van het
algemeen maatschappelijk werk te vergroten. Wij onderschrijven dat. Daar-
naast hebben wij echter gekonstateerd dat in vergelijking met landelijke
cijfers de doelmatigheid van de instelling vergroot kan worden, de produk-
tie per werknemer omhoog kan en de prijs per hulpeenheid naar beneden.
3