Uitgangspunt voor de subsidiering is het gemiddeld aantal kindplaatsen over de periode 1996 - 1998; 18 kindplaatsen. Onderzocht zal moeten worden in hoeverre er ook (nog) behoefte aan andere vormen van kinderopvang is. Wij denken hierbij dan aan: tussenschoolse opvang; buitenschoolse opvang; en gastouder-opvang. Het streven bij de kinderopvang dient een kostendekkende opzet met een daaraan gekoppelde afbouw van het gemeentelijk subsidie te zijn. Dit kan worden bereikt door middel van een groei van het aantal bedrijfsplaatsen. Eind 1998 zal de verhouding "bedrijfskindplaatsen - partikuliere kind plaatsen" minimaal 3 2 moeten zijn. Gekoordineerd ouderenwerk Het gecoordineerd ouderenwerk neemt binnen het welzijnsbeleid een duidelij- ke plaats in. Het gekodrdineerd ouderenwerk kent in alle dorpen een breed skala van aktiviteiten/voorzieningen. Dit varieert van bejaardensocieteiten en meer-bewegen-voor-ouderen-aktiviteiten tot rekreatieve en kursusgerichte aktiviteiten. Wij streven er naar deze aktiviteiten in stand te houden en daar waar nodig verder te optimaliseren. Centrale doelstelling hierbij is "het door middel van rekreatieve en edukatieve aktiviteiten bevorderen van de zelfredzaamheid van ouderen in de samenleving waardoor zij langer aan het maatschappelijk verkeer kunnen deelnemen" Een belangrijk aspekt daarbij is de al jaren geuite wens om al deze akti viteiten/voorzieningen binnen de W.I.L. te integreren. De doelstelling hierbij is 66n breed aanbod van sociaal-kulturele en rekreatieve aktivitei ten/voorzieningen voor ouderen vanuit <§<§n centraal punt. Eind 1997 moet dit vorm en inhoud hebben gekregen. Zorg voor ouderen Zorg voor ouderen is een relatief nieuw onderdeel van het gemeentelijk welzijnsbeleid. Dit beleidsterrein heeft zich met name de laatste jaren ontwikkeld. In September 1993 is de begeleidingskommissie hulp- en zorgver- lening van start gegaan. De Begeleidingskommissie richt zich op een tweetal doelstellingen. De eerste doelstelling is de realisatie van een laagdrempe- lig zorgloket voor ouderen. Een vraagbaak voor ouderen op het gebied van de zorg en voorzieningen. De tweede doelstelling is de realisatie van de funk- tie van ouderenadviseurDit wordt verwoord in de onlangs door de W.I.L. en het verzorgingscentrum "Skilhiem" uitgebrachte konsept notitie "Ouderenad viseur en lokaal meldpunt ouderen" Hoewe1 de gemeente op de meeste zorgaspekten geen direkte invloed heeft lijkt het toch wenselijk in deze een vinger aan de pols te houden, met name waar het de ontwikkelingen op lokaal nivo betreft. De beide voornoemde doelstellingen passen hier binnen, mits dit gebeurt in overleg met alle be- trokken partijen en er geen overlappingen met gelijksoortige voorzieningen van andere instanties ontstaan. Daarnaast lijkt het wenselijk de omvang en de omstandigheden waaronder de mantelzorg wordt uitgevoerd te onderzoeken. De mantelzorg is nog steeds een niet weg te denken hulpfaktor binnen de zorgsektor Rekening houdend met de begrenzingen streven wij er naar in deze een lokaal beleid te ontwikkelen. Wij zien hierin voor de instelling een belangrijke taak weggelegd. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1995 | | pagina 65