Uitgangspunt voor de subsidiering is het gemiddeld aantal kindplaatsen over
de periode 1996 - 1998; 18 kindplaatsen.
Onderzocht zal moeten worden in hoeverre er ook (nog) behoefte aan andere
vormen van kinderopvang is. Wij denken hierbij dan aan:
tussenschoolse opvang;
buitenschoolse opvang; en
gastouder-opvang.
Het streven bij de kinderopvang dient een kostendekkende opzet met een
daaraan gekoppelde afbouw van het gemeentelijk subsidie te zijn. Dit kan
worden bereikt door middel van een groei van het aantal bedrijfsplaatsen.
Eind 1998 zal de verhouding "bedrijfskindplaatsen - partikuliere kind
plaatsen" minimaal 3 2 moeten zijn.
Gekoordineerd ouderenwerk
Het gecoordineerd ouderenwerk neemt binnen het welzijnsbeleid een duidelij-
ke plaats in. Het gekodrdineerd ouderenwerk kent in alle dorpen een breed
skala van aktiviteiten/voorzieningen. Dit varieert van bejaardensocieteiten
en meer-bewegen-voor-ouderen-aktiviteiten tot rekreatieve en kursusgerichte
aktiviteiten. Wij streven er naar deze aktiviteiten in stand te houden en
daar waar nodig verder te optimaliseren. Centrale doelstelling hierbij is
"het door middel van rekreatieve en edukatieve aktiviteiten bevorderen van
de zelfredzaamheid van ouderen in de samenleving waardoor zij langer aan
het maatschappelijk verkeer kunnen deelnemen"
Een belangrijk aspekt daarbij is de al jaren geuite wens om al deze akti
viteiten/voorzieningen binnen de W.I.L. te integreren. De doelstelling
hierbij is 66n breed aanbod van sociaal-kulturele en rekreatieve aktivitei
ten/voorzieningen voor ouderen vanuit <§<§n centraal punt. Eind 1997 moet dit
vorm en inhoud hebben gekregen.
Zorg voor ouderen
Zorg voor ouderen is een relatief nieuw onderdeel van het gemeentelijk
welzijnsbeleid. Dit beleidsterrein heeft zich met name de laatste jaren
ontwikkeld. In September 1993 is de begeleidingskommissie hulp- en zorgver-
lening van start gegaan. De Begeleidingskommissie richt zich op een tweetal
doelstellingen. De eerste doelstelling is de realisatie van een laagdrempe-
lig zorgloket voor ouderen. Een vraagbaak voor ouderen op het gebied van de
zorg en voorzieningen. De tweede doelstelling is de realisatie van de funk-
tie van ouderenadviseurDit wordt verwoord in de onlangs door de W.I.L. en
het verzorgingscentrum "Skilhiem" uitgebrachte konsept notitie "Ouderenad
viseur en lokaal meldpunt ouderen"
Hoewe1 de gemeente op de meeste zorgaspekten geen direkte invloed heeft
lijkt het toch wenselijk in deze een vinger aan de pols te houden, met name
waar het de ontwikkelingen op lokaal nivo betreft. De beide voornoemde
doelstellingen passen hier binnen, mits dit gebeurt in overleg met alle be-
trokken partijen en er geen overlappingen met gelijksoortige voorzieningen
van andere instanties ontstaan. Daarnaast lijkt het wenselijk de omvang en
de omstandigheden waaronder de mantelzorg wordt uitgevoerd te onderzoeken.
De mantelzorg is nog steeds een niet weg te denken hulpfaktor binnen de
zorgsektor
Rekening houdend met de begrenzingen streven wij er naar in deze een lokaal
beleid te ontwikkelen. Wij zien hierin voor de instelling een belangrijke
taak weggelegd.
3