Jeugd- en iongerenwerk Met het nieuwe multi-funktionele gebouw kan eindelijk een al jaren geuite wens in vervulling gaan. De wens om een meer konkreet jeugd- en jongerenbe- leid te ontwikkelen. Met het jeugdhonk hopen wij hieraan een serieuze in- vulling te kunnen geven. De konkrete invulling van dit beleid delegeren wij aan de instelling. Wei menen wij dit beleid een aantal konkrete handvatten mee te moeten geven. Het jeugd- en jongerenwerk wordt in twee kategorien verdeeld: a. kinderwerk (de leeftijd van 4-12 jaar); en b. tienerwerk (de leeftijd van 12 - 18 jaar). Centraal hierbij dient het werken met vrijwilligers te staan. Naast het beheer van het jeugdhonk in het nieuwe multi-funktionele gebouw dient de instelling ook een, op de leeftijdskategorie afgestemd, aanbod van rekreatieve en edukatieve aktiviteiten/voorzieningen te ontwikkelen. Dit alles met duidelijke werkafspraken. Nieuwe ontwikkelingen De instelling dient zich niet alleen op bestaande taken te richten. Onze hedendaagse maatschappij verandert snelDe instelling moet hier op in kunnen spelen. Het draagvlak van nieuwe ontwikkelingen zal moeten worden aangetoond. De instelling wordt hiervoor de ruimte geboden door middel van een jaarlijks budget van f 15.000,--. Struktuur nieuwe instelling Bij de nieuwe struktuur van de instelling dient een reele verhouding tussen de overhead en het uitvoerend werk te worden nagestreefd. De laatste jaren is hierin bij de W.I.L., en dit wordt door de B.O.F.-rapportage van juli 1994 onderschreveneen scheve verhouding ontstaan. De invulling van de koordinatie-uren gebeurt niet op de gewenste wijze. Bovendien is er een surplus aan koordinatie-uren. Het uitgangspunt bij de nieuwe subsidie-systematiek is een geheel andere struktuur. Er moet een hierarchische struktuur met een, tot een nadere om- vang te bepalen, direktiefunktie komen. Vanuit deze direktiefunktie worden dan de overige (de ondersteunendeuitvoerende en administratieve) funkties aangestuurd. De benoeming van de direktie-funktie behoeft de goedkeuring van burgemeester en wethouders Op basis van het vorenstaande kent de nieuwe subsidie-systematiek dan ook een tweetal ondersteunende produkten. Dit betreft zaken die buiten de di- rekte produkten staan zoals direktie, ondersteuning en administratieOnder direktie en ondersteuning verstaan wij hierbij het direktie/ondersteunend werk om het produkt uit te kunnen voeren. Administratie (zie bijlage B.) spreekt voor zich. Wij hebben de ondersteunende werkzaamheden samengevoegd tot twee konkrete produkten: ondersteuning en administratie. Per produkt stellen wij de in stelling een budget beschikbaar. Budgetten De opbouw van de budgetten voor de instelling vindt z'n basis in de "Be- groting 1995" van de W.I.L. T.a.v. de personeelskosten is hierbij rekening gehouden met een jaarlijkse loonindex van 2% en het ziekengeldrisico van de instelling (1% van de loonkosten) Per produkt (werksoort) ontstaat aldus een totaal-budget Dit totaal-budget is het budget voor de Stichting voor de jaren 1996 t/m 1998. De Stichting is vrij in de besteding van deze budgetten mits zij de overeengekomen produkt-afspraken maar na komt. Vanuit b.v. efficiency- overwegingen kan zij binnen het per produkt beschikbare budget schuiven. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1995 | | pagina 66