PREMIEBELEID 1. Inleiding. Met ingang van 1 oktober 1994 zijn de regels met betrekking tot de vrijla- ting van inkomsten gewijzigd bij de uitkeringen op grond van de ABW, IOAW en IOAZ De vroegere vrijlatingsregeling bood in principe aan iedere uitkeringsge- rechtigde de mogelijkheid om voor een periode van maximaal 2 jaar een deel van de inkomsten (bij ABW: 25% en bij IOAW/IOAZ: 30%) tot een bepaald maximum vrij te laten. Deze mogelijkheid is per 1 oktober 1994 komen te vervallen. Per genoemde datum worden inkomsten volledig op de uitkering in mindering gebracht. Tevens is de mogelijkheid komen te vervallen om de buitengewone verwervingskosten in mindering te brengen op de inkomsten. De belangrijkste aanleiding voor deze beleidswijziging vormden de uitkom- sten van het onderzoek "Prikkels in de bijstand", uitgevoerd door SGBO, het onderzoeksbureau van de VNGIn het onderzoek is nagegaan op welke wijzen cliSnten met een bijstandsuitkering worden gestimuleerd tot deelname aan betaalde arbeid en wat de effecten van de verschillende "prikkels" zijn. Ondermeer werd geconcludeerd dat stimulerende maatregelen alleen invloed hebben op de kans om betaald werk te vinden indien ze gericht worden toegepast. De generieke werking van de "oude" vrijlatingsregeling voorzag echter niet altijd voor alle groepen in een stimulerend effect waarbij rekening kon worden gehouden met de specifieke situatie van de individuele client. Gemeenten zouden volgens het onderzoek een gericht en effectief stimuleringsbeleid moeten kunnen voeren. Volgens het onderzoek zouden gemeenten premies kunnen verstrekken aan uitkeringsgerechtigden die een baan aanvaarden. Voor werklozen voor wie betaald werk nog niet onmiddellijk tot de mogelijkheden behoort, konden andere vormen van financiSle toeslagen, zoals het geven van premies op het succesvol afronden van scholing mogelijk ertoe leiden dat hun kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot. Daarnaast kon het aanbieden van gerichte trajecten, of het opzetten van projecten die gericht zijn op arbeidsinscha- keling, voor bepaalde groepen werklozen uitstroombevorderend werken. Verder zouden activiteiten kunnen worden opgezet die erop gericht zouden zijn te voorkomen dat uitkeringsgerechtigden in een sociaal isolement terechtkomen, en aan die betrokkenen mogelijkheid bieden zich maatschappelijk verder te ontplooien De beleidswijziging heeft vorm gekregen door aanpassing van de Tijdelijke wet stimulering sociale vernieuwing (TWSSV)De middelen die ten gevolge van de afschaffing van de vrijlatingsbepalingen vrijkwamen 150 miljoen) zijn hiertoe toegevoegd aan het Fonds sociale vernieuwing. Het Fonds sociale vernieuwing, en dus ook de middelen voor de decentralisatie van de vrijlatingsbepalingen, zal waarschijnlijk per 1 januari 1997 worden overgeheveld naar het GemeentefondsDe gelden zullen dan worden verdeeld volgens het nieuwe verdeelstelsel van het Gemeentefonds. Er bestaat nog geen duidelijkheid over de vraag in hoeverre deze verdeling zal afwijken van de verdeling via het Fonds sociale vernieuwing. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 18