GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
8
Agendapunt8
Voorstelnr.96/6
Stiens, 18 januari 1996
Onderwerp
beleidsuitgangspunten bijzondere bijstand
Aan
de gemeenteraad
INLEIDING
Op 1 januari 1996 treedt de nieuwe Algemene bijstandswet in werking. Dit
heeft ook gevolgen voor het gemeentelijk beleid inzake de bijzondere bij -
stand. Zoals bekend is de bijzondere bijstand al sedert 1 augustus 1991
gedecentraliseerd, vooruitlopend op een algehele herinrichting van de
Algemene bijstandswet.
In verband met deze decentralisatie is door de gemeente al een beleid
vastgesteld. Verder is ook in regionaal verband gewerkt aan harmonisatie
van beleid inzake verstrekking van bijzondere bijstand. Door een werkgroep
is daarvoor een notitie opgesteld, en onder andere deze notitie is gebruikt
voor het opstellen van de onderhavige nota.
Ten aanzien van het eerder vastgestelde beleid doen zich de navolgende
belangrijkste wijzigingen voor:
- in de nAbw is de toeslag die aan personen onder de 21 jaar als aanvul-
ling op de rijksnorm wordt verstrekt bijzondere bijstand;
- woonkostentoeslagen worden in de nAbw verstrekt als bijzondere bijstand.
In de huidige bijstandswet is dat alleen het geval bij woonkostentoesla
gen die verstrekt worden omdat de huur de maximale subsidiabele grens
uit de Wet individuele huursubsidie overtreft;
- de toepassing van het drempelbedrag is, in tegenstelling tot de huidige
bijstandswet, voor alle verstrekkingen facultatief;
- uitdrukkelijk is in de eerste nota van wijzigingen verwoord dat bijzon
dere bijstand de mogelijkheid biedt een vergoeding te verstrekken voor
verwervingskosten;
- bij het verlenen van bijzondere bijstand kan de gemeente zelf de loop-
tijd van de draagkracht bepalen (deze is dus niet meer gekoppeld aan een
jaar)
1