Een belangrijk argument was toen, dat gemeentelijke financiering goedkoper was dan het aantrekken van leningen op de kapitaalmarkt onder borgstelling van het WSW. In 1988 heeft het rijk het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting (CFV) ingesteld. De bedoeling van het fonds is corporaties waarvan de financiSle continuiteit bedreigd wordt financieel te saneren. Voeding van het fonds vindt plaats door jaarlijkse afdrachten van corporaties, die in voldoende mate draagkrachtig zijn. Omdat het CFV het fondsvermogen op dit moment van voldoende omvang acht, zijn de corporaties dit jaar overigens van jaarlijk se afdracht vrijgesteld. Met de instelling van dit fonds is in feite een extra buffer ontstaan die de risico's voor zowel als gemeenten aanzienlijk kleiner maakt. Overigens was de gemeente reeds lang voordat het WSW werd opgericht nauw betrokken bij de financiering van de corporaties. Reeds vanaf de jaren vijftig zijn op grotere schaal gemeenteleningen afgegeven met of zonder rijksgarantie Tegelijk met de uitbreiding van de faciliteiten van het WSW ten behoeve van de corporaties worden gemeenten tot 1 januari 1997 de mogelijkheid geboden de bestaande financieringsrisicos over te dragen aan het WSW. Gelet op de voorwaarden van het WSW kunnen de bestaande risico's in twee groepen worden onderscheiden: 1° Gemeentegaranties met rijksdeelneming; 2° Overige risico's. ad 1°Gemeenten zijn vrij om wel/niet mee te werken aan de overdracht van de risico's. Het niet meedoen heeft tot gevolg dat de corporaties geen beroep kunnen doen op de nieuwe faciliteiten van het WSW met uitzondering van de eventuele herfinanciering als gevolg van de brutering. Ook zal het rijk in voorkomende gevallen een beroep van de gemeente op de rijksdeelneming van de hand wijzen, omdat de gemeente in de ogen van het rijk niet alle middelen heeft aangewend om eventuele verliezen te beperken. ad 2°. Onder de overige risico's vallen de gemeentelijke leningen en de gemeentegaranties zonder rijksdeelneming. Overdracht van de risico's van de gemeentelijke leningen bestaat uit het verlenen van een medeborgstelling dan wel vrijwaring door het WSW. Gelet op het feit dat de risico's van de bestaande financierin- gen zonder kosten voor de gemeente kunnen worden overgedaan is er alle reden om aan de overdracht medewerking te verlenen. Voor de overdracht van alle bestaande gemeentelijke risico's is wel de instemming van de corporaties vereist. Hoewel ook hier sprake is van keuze- vrijheid (maar dan voor de corporaties) heeft het niet instemmen van de corporaties eveneens gevolgen t.w. er kan geen gebruik worden gemaakt van de nieuwe facili teiten van het WSW. Uitgaande van de bereidheid van de gemeente om de bestaande risico's wel over te dragen heeft dit voor de gemeente echter geen gevolgen bij een eventueel beroep op de rijksdeelneming in verstrekte gemeentegaranties omdat de gemeente geacht wordt ook in dit geval al het mogelijke te hebben gedaan om verliezen te beperken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 56