i. Zorg.
De taken op het terrein van het verlenen van zorg aan de burgers die dat
behoeven, vinden steeds meer op afstand van de overheid plaatsDe bemoeie-
nis van de overheid beperkt zich tot de collectieve preventie volksgezond-
heid en de indicatiestelling voor verpleeg- en bejaardentehuizen. Deze
geraeentelijke taak heeft zich op grond van schaaloverwegingen ontwikkeld
tot de schaal van de regio's.
Uit een oogpunt van de benodigde deskundigheid is samenvoeging tot 66n
instelling op de schaal van de provincie noodzakelijk. Naar zijn aard gaat
het hier echter om een gemeentelijke taak. De nieuwe instelling zal zich
dan ook richten op de uitvoering van gemeentelijk beleid. Daarom is er voor
gekozen de organisatievorm te gieten in een gemeenschappelijke regeling
nieuwe stijl. Dit houdt in dat het bestuur van de dienst op afstand staat.
Het management heeft de taak de door de gemeenten gevraagde uitvoering op
basis van contracten op adequate manier uit te voeren. De beleidsverant-
woordelijkheid blijft op die manier bij de gemeenten en wordt niet meer
- zoals nu het geval is - overgedragen aan een hulpstructuur
Wij zien geen aanleiding de uitvoering van deze taak naar de gemeenten
terug te halen. De voorstellen op dit punt achten wij alleszins passen
binnen de gestelde doelen van de bestuurlijke vernieuwing.
j. Communicatiestructuur
De nieuwe stijl van besturen die wordt voorgestaan vereist een samenhangend
optreden van de verschillende bestuurslagen. Om die samenhang tot stand te
brengen is communicatie tussen drie overheidslagen van belang.
De provincie en gemeenten staan als mede-overheden ten dienste van dezelfde
burger. Zij zijn dan ook gelijkwaardige gesprekspartnersieder met een
eigen verantwoordelijkheid.
De communicatie tussen de gezamenlijke gemeenten en de provincie zal zich
toespitsen op de regiefunctie van de provincie. Daarnaast zal de doorwer-
king van het rijksbeleid in de gemeentelijke activiteiten een verantwoorde
lijkheid van de provincie worden. Voor de gezamenlijke gemeenten ligt er
een verantwoordelijkheid om de lokale component in deze beide functies van
de provincie in te brengen.
Het vorenstaande betekent, dat de provincie voorafgaand aan een besluit van
provinciale staten met de gezamenlijke gemeenten overleg pleegt over de
regie en afstemming op de verschillende beleidsterreinen als ruimtelijke
ordening, milieu enz
De gemeenten hebben thans een communicatiemiddel in de vorm van de Vereni-
ging van Friese Gemeenten (VFG)Voorgesteld wordt deze instelling te
gebruiken voor de communicatie van de gemeenten onderling voor de beleids-
afstemming en de communicatie tussen de gezamenlijke gemeenten en de
provincie. Hiervoor zal de structuur van de VFG versterkt dienen te worden
en in vormgeving die overeenkomt met de landelijke vereniging.
Naar onze mening dient te worden betwijfeld of de prominente rol die aan de
VFG wordt toegedacht een goede ontwikkeling is. In de huidige opzet
functioneert de VFG als een overlegplatform tussen gemeenten en treedt zij
naar buiten als belangenbehartiger van die gemeenten.
Het is niet goed denkbaar dat in de onderhandelings- en overlegsituaties
richting provincie de 31 gemeenten als ۤn partij vertegenwoordigd worden
door de VFG. Er kan heel goed sprake zijn van belangentegenstellingen
tussen verschillende (groepen van) gemeenten. Is de VFG dan "wettelijk"
vertegenwoordiger van al die gemeenten en moet die de tegenstellingen dan
verwoorden? Hoe zit het met de democratische legitimatie?