Overigens is dit een beperking van de kommerciele mogelijkheden van DISK waar wij gezien het karakter van "De Skalm" en "De Foyer" nog steeds achter kunnen staan. Het gevolg is wel, zo zijn wij van mening, dat om die reden het passend is een gemeentelijke bijdrage te verstrekken. Wij komen hier later op terug. Naast de nodige inhoudelijke inspanningen van alle betrokken partijen brengt een fusie als voornoemd echter toch altijd de nodige onvoorziene (extra) financiele konsekwenties met zich mee. Met name in de eerste jaren. Een deel van deze konsekwenties kan uit de hiervoor genoemde reguliere mid- delen worden gefinancierd, een ander deel niet. Deze zijn onvoorzien. Onderstaand willen wij u hiervan bij zowel de WIL als DISK een beeld schet- sen. Konkrete c.q. effektieve efficiency-voordelen verwachten wij eerst in 1997. De fusie tussen de WIL en DISK bracht met zich mee dat er per 1 december 1995 een interim-direkteur diende te komen. Zoals ook al in de op resp. 29 juni 1995 en 25 januari 1996 door u vastgestelde "Budgetovereenkomst" voor de WIL is gesteld behoeft de benoeming van de direktie-funktie de goedkeu- ring van de gemeente. Reeds eerder hebben wij in dit kader uitgesproken dat de leden van de huidige stafformatie van de WIL hiervoor niet in aanmerking zouden komen. Hoewel de budgetsubsidiering voor de WIL formeel eerst op 1 januari 1996 van kracht is geworden is voor een aanstelling van een inte- rim-direkteur per 1 december 1995 gekozen. De fusie bracht, en brengt nog steeds, zoveel extra werkzaamheden met zich mee dat een (interim)direktie- funktie vanaf deze datum noodzakelijk bleek. Voorts bleek, gezien het ver- schillende karakter van de beide instellingen, een interim)direkteur nodig om de noodzakelijke praktische afstemming op de werkvloer te kunnen reali- seren. Per 1 december 1995 is in dit kader mevrouw I. Paassen als interim- direkteur benoemd. Mevrouw Paassen wordt hiervoor, tot het moment van de daadwerkelijke fusie, 1 dag per week vrijgesteld van haar koordinatie-werk- zaamheden bij DISK. Bij DISK moe(s)t hiervoor dan voor 8 uur per week een vervang(st)er worden aangetrokken. Daarnaast is per 1 december 1995 ook een begin met het samenvoegen van de administraties van de WIL en DISK gemaakt. Ook dit vraagt extra inzet. Het betreft twee geheel verschillende administraties. Hiervoor is vanaf 1 ja nuari 1996 extra administratieve ondersteuning voor 8 uur per week aange trokken. De kosten hiervan bedragen 1.925,-- per maand. Een niet te voorzien probleem was het vertrek per 1 maart 1996 van de admi nistratieve kracht van de WIL. Deze funktionaris was belast met de koppe- ling van de beide administraties en beschikte daarbij over kennis van beide administratiesOmdat niet direkt adequaat op deze vakature kon worden in- gespeeld (de nieuwe kracht moet immers ook over alle ins en outs van de fu sie en de beide administraties beschikken) ontstond de noodzaak voor een ad-hoc oplossing. Om het know-verlies zoveel mogelijk te beperken is hier voor tijdelijk voor een extern deskundige gekozen. De kosten hiervoor be dragen 14.400,--, gebaseerd op 150 uren inzet met als taken o.a.: *het verder uitwerken van het in elkaar schuiven van de financiele admini straties van de WIL en DISK; *de financiele afrekening 1995; *het bepalen en invoeren van de budgetten 1996; *het checken van de nieuwe grootboekrekeningen en kostenplaatsen; *de belastingen/detacheringen/salarissen; en *het bijhouden van de fusie-onkosten. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 20