Daarnaast is het wenselijk dat de nieuwe (gefuseerde) instelling voor haar administratie over een adequate netwerkvoorziening (een passende computer- en programma-apparatuur) beschikt. De kosten hiervoor worden op 20.200,-- geraamd. Zoals reeds is gememoreerd is de nieuwe budgetsubsidifiring voor de WIL op 1 januari 1996 in werking getreden. In deze budgetovereenkomst is voor onder- steuning (staffunkties) een budget van 126.685,-- 117.000,-- 9.685,-- ten laste van nieuwe ontwikkelingen) opgenomen. Dit budget biedt ruimte voor een interim)direktiefunktie voor 0,4 fte per week £n twee uit- voerende funkties voor 0,6 fte per week voor resp. het jeugd- en jongeren- werk <§n het ouderenwerk. De WIL beschikte in de oude struktuur echter over 3 staffunkties van 0,8 fte per week. In de praktijk betekent dit dat er (deel)ontslag voor deze 3 staffunkties diende te worden aangevraagd. Dit is gebeurd op 10 januari jl. Twee van de drie vroegere staffunkties keren in een uitvoerende deel-funktie (0,6 fte per week) in de nieuwe struktuur te- rug. De ontslag-procedure loopt op dit moment nog. Tot het tijdstip waarop deze procedure formeel is afgerond is de WIL de werkelijke salariskosten voor deze staffunkties nog verschuldigd. Overigens heeft zeer onlangs de direkteur van het RBA de gevraagde ontslagvergunningen verleend. De WIL heeft hiervoor een tweetal kosten-varianten opgesteld. De kosten hiervan varieren, afhankelijk van de situatie die bij de WIL ontstaat van 2.800,-- tot 7.600,-- per maand. Het vorenstaande overwegend menen wij te kunnen stellen dat een aantal van de voornoemde kosten als reSle extra fusie-kosten kunnen worden beschouwd. Deze zijn het logisch gevolg van de ook door de gemeente gewenste nieuwe struktuur bij de WIL alsmede de daaruit voortvloeiende fusie tussen de WIL en DISK. Wij zijn dan ook bereid hiervoor een gemeentelijke garantie/bij- drage te verstrekken. Wij denken hierbij aan het volgende. De meerkosten als gevolg van: a. de interimperiode voor de direktie-funktie en de administratie; en b. de (deel)ontslagprocedure bij de WIL. Deze kosten vinden wij akseptabel. Op dit moment is - gezien de lopende procedures - nog niet vast te stellen hoe hoog deze kosten precies zullen zijn. Wij zullen deze kosten t.z.t. betrekken bij de "Jaarrekening 1996" van de WIL. Op basis hiervan zullen wij dan een definitieve afrekening voor deze kosten maken. Wij zullen hierbij gebruik maken van de positieve financiele ontwikkelingen bij de WIL in de afgelopen jaren. De "Jaarre kening 1994" van de WIL liet een positief saldo van 11.000,-- zien. Dit bedrag hebben wij vooruitlopend op de voornoemde ontwikkelingen vooreerst bij de Algemene Reserve geparkeerd. De verwachting is dat de "Jaarrekening 1995" van de WIL eenzelfde beeld laat zien. Wellicht kunnen deze meerkosten hiermee (grotendeels) budgettair neutraal worden opgevangen. Wachtgelden: Artikel 12 van de "Algemene voorwaarden verordening budgetsubsidiering wel- zijn gemeente Leeuwarderadeel" zegt: "Wachtgeldverplichtingen als gevolg van gemeentewege opgelegde bezuinigin- gen/kortingen (ontslagen c.q. vermindering van uren/taken) zullen niet ten laste van de instelling worden gebracht. De financiering van deze wacht geldverplichtingen vindt van gemeentewege plaats. Op dit moment is de mogelijke omvang van deze verplichtingen (nog) niet be- kend. Dit is afhankelijk van de konkrete gevolgen van de reeds gememoreerde dee1)ontslagprocedure voor de huidige staffunkties van de WIL. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 21