In vervolg op de corridorstudie Stiens-Leeuwarden heeft de gemeente
Leeuwarderadeel onderzoek laten verrichten naar mogelijke aanpassingen ter
plaatse van het Valeriusplein in Leeuwarden. De Rijksuniversiteit Groningen
heeft dit onderzoek verricht. Deze onderzochte aanpassingen zijn:
1. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken voor al het ver-
keer uit de richting Stiens, zonder speciale voorzieningen voor de
bus
2. De huidige situatie wordt gehandhaafd met daarnaast een vrijliggende
busbaan. Hiermee kan aan de bus de prioriteit worden gegeven, conform
bet voorstel van de corridorstudie Leeuwarden-Stiens
3. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken met een setback-
constructie voor de bus. In geval van een file kan de bus doorrijden
tot aan de voorsorteerstrookSpeciale signalering zorgt ervoor dat
de bus daar ongehinderd door kan rijden.
Bij deze studie is tevens een prognose gemaakt van de situatie in bet jaar
2002 en 2010, waarbij de invloed van een N.W.-tangent en de groei van
Stiens zijn meegenomen. Dit onderzoek heeft aanleiding gegeven om de
filevorming bij het busbaan-model op basis van zeer recente (tel-gegevens
ter plaatse van het Keegsdykje en het Valeriusplein nogmaals door te
rekenen. Dit heeft, zo zal verder blijken, consequenties voor de lengte van
de busbaan.
2. Effecten voor de korte termiin
De huidige situatie levert in de spits een gemiddelde file-lengte op van
ca. 750 ml, met een wachttijd van ca. 8 minuten. Om deze situatie het hoofd
te kunnen bieden sorteert het aanbrengen van een 3e voorsorteerstrook voor
de korte termijn het meeste effect en zou het probleem oplossen ware het
niet dat elders in Leeuwarden (met name de westelijke rondweg) de problemen
zullen toenemen waardoor de tijdwinst grotendeels teniet worden gedaan.
De aanleg van een derde rijstrook zal een toename van de verkeersintensi-
teit betekenen op de route na het Valeriusplein. Richting Europaplein wordt
deze toename in het jaar 2002 geraamd op ca. 20% en richting het centrum
ca. 17%.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt dat een vrijliggende busbaan
slechts in geringe mate de doorstroming op het Valeriusplein zal beperken
en daarmee het file-probleem voor het overige gemotoriseerd verkeer met
slecht 5 - 10% zal toenemen. De winst van deze oplossing komt geheel ten
goede aan het openbaar busvervoer en deels aan het fietsverkeer
Door het aanleggen van een derde voorsorteerstrook wordt, met een relatief
geringe ingreep, een oplossing gecreeerd voor de korte termijn. Uit het
onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt tevens dat met deze ingreep in
het jaar 2002, dus al over ca. 5 jaar, een vergelijkbare situatie ontstaat
als zich in de huidige situatie voordoet nl. niet acceptabele filelengtes
en de al eerder genoemde negatieve consequenties op het Leeuwarder wegen-
net. Een oplossing voor de langere termijn zal op een andere wijze gevonden
moeten worden.
2