In vervolg op de corridorstudie Stiens-Leeuwarden heeft de gemeente Leeuwarderadeel onderzoek laten verrichten naar mogelijke aanpassingen ter plaatse van het Valeriusplein in Leeuwarden. De Rijksuniversiteit Groningen heeft dit onderzoek verricht. Deze onderzochte aanpassingen zijn: 1. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken voor al het ver- keer uit de richting Stiens, zonder speciale voorzieningen voor de bus 2. De huidige situatie wordt gehandhaafd met daarnaast een vrijliggende busbaan. Hiermee kan aan de bus de prioriteit worden gegeven, conform bet voorstel van de corridorstudie Leeuwarden-Stiens 3. De uitbreiding van twee naar drie voorsorteerstroken met een setback- constructie voor de bus. In geval van een file kan de bus doorrijden tot aan de voorsorteerstrookSpeciale signalering zorgt ervoor dat de bus daar ongehinderd door kan rijden. Bij deze studie is tevens een prognose gemaakt van de situatie in bet jaar 2002 en 2010, waarbij de invloed van een N.W.-tangent en de groei van Stiens zijn meegenomen. Dit onderzoek heeft aanleiding gegeven om de filevorming bij het busbaan-model op basis van zeer recente (tel-gegevens ter plaatse van het Keegsdykje en het Valeriusplein nogmaals door te rekenen. Dit heeft, zo zal verder blijken, consequenties voor de lengte van de busbaan. 2. Effecten voor de korte termiin De huidige situatie levert in de spits een gemiddelde file-lengte op van ca. 750 ml, met een wachttijd van ca. 8 minuten. Om deze situatie het hoofd te kunnen bieden sorteert het aanbrengen van een 3e voorsorteerstrook voor de korte termijn het meeste effect en zou het probleem oplossen ware het niet dat elders in Leeuwarden (met name de westelijke rondweg) de problemen zullen toenemen waardoor de tijdwinst grotendeels teniet worden gedaan. De aanleg van een derde rijstrook zal een toename van de verkeersintensi- teit betekenen op de route na het Valeriusplein. Richting Europaplein wordt deze toename in het jaar 2002 geraamd op ca. 20% en richting het centrum ca. 17%. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt dat een vrijliggende busbaan slechts in geringe mate de doorstroming op het Valeriusplein zal beperken en daarmee het file-probleem voor het overige gemotoriseerd verkeer met slecht 5 - 10% zal toenemen. De winst van deze oplossing komt geheel ten goede aan het openbaar busvervoer en deels aan het fietsverkeer Door het aanleggen van een derde voorsorteerstrook wordt, met een relatief geringe ingreep, een oplossing gecreeerd voor de korte termijn. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt tevens dat met deze ingreep in het jaar 2002, dus al over ca. 5 jaar, een vergelijkbare situatie ontstaat als zich in de huidige situatie voordoet nl. niet acceptabele filelengtes en de al eerder genoemde negatieve consequenties op het Leeuwarder wegen- net. Een oplossing voor de langere termijn zal op een andere wijze gevonden moeten worden. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 36