3. Strategie lange termlin.
Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt duidelijk dat de corridor
Stiens-Leeuwarden op de langere termijn, dat wil zeggen na 2002, ongeacht
welke oplossing waaronder een NWtangentdicht zal slibben. De files
zullen bij alle onderzochte varianten v66r het Valeriusplein, dusdanige
vormen aannemen dat deze onacceptabele wachttijden veroorzaken. In de
ongunstigste situatie ontstaan wachttijden van bijna 25 - 30 minuten. Dit
vraagt om een structurele aanpak waarbij een pakket van samenhangende
maatregelen wordt voorgesteld, zowel voor het gemotoriseerd verkeer, het
openbaar vervoer als het langzaamverkeer waarbij flankerend beleid een
versterkende factor kan betekenen.
Dit jaar zal een onderzoek worden verricht naar een pakket aan maatregelen
waarbij de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden een belangrijk onderdeel
gaat vormen. Uit dit onderzoek zal moeten blijken of de N.W.-tangent en/of
"de Haak" om Leeuwarden noodzakelijk is.
Belangrijke randvoorwaarde is een goede bereikbaarheid van Noord-Friesland
voor behoud en versterking van de werkgelegenheid en het maken van aantrek-
kelijke woonomgeving. Tevens moet worden onderkend dat de leefbaarheid in
Leeuwarden als gevolg van de toename van het verkeer steeds sterker onder
druk komt te staan.
In het kader van de corridorstudie zijn al duidelijke verbeteringen gemaakt
zoals de aanleg van de fietssnelweg tussen Stiens en Leeuwarden. Deze
fietssnelweg zal verder worden doorgezet tot aan het centrum van Leeuwarden
(tweede fase)De tweede fase van deze fietssnelweg wordt gefinancierd door
de gemeente Leeuwarden en de provincie. Aldus ontstaat voor het fietsend
verkeer een optimale verbinding met het centrum van Leeuwarden.
De oplossing voor het openbaar vervoer, in de vorm van een vrijliggende
busbaan, zal zowel voor de korte als voor de lange termijn, behoud van
kwalitatief goed openbaar vervoer betekenen en dus ook behoud van deze
goede voorziening voor Noord-Friesland. Tevens biedt deze busbaan een goed
alternatief. De keuze voor deze busbaan kan nu gemaakt worden omdat blijkt
dat de corridor Stiens-Leeuwarden nu maar ook in de toekomst steeds verder
zal dichtslibben.
Door de aanleg van een vrijliggende busbaan wordt het file-probleem voor
het overig gemotoriseerd verkeer niet opgelost. Deze oplossing moet deels
gezocht worden in de aanleg van de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden,
waarvan de Noord-West tangent tezamen met "de Haak" voor Noord-Friesland de
belangrijkste schakels zijn. Overigens moet opgemerkt worden dat de aanleg
van de vrijliggende busbaan in samenhang moet worden gezien met de realisa-
tie van deze NW.-tangentDe lengte van de busbaan is sterk afhankelijk
van deze tangent
Blijft de N.W.-tangent achterwege dan zal, om een vrije toegang van de bus
tot deze busbaan te garanderen, een zeer lange vrijliggende busbaan gemaakt
moeten worden (ca. 4 km) waarmee zeer hoge kosten zijn gemoeid.
Ten aanzien van medegebruik van de busbaan door vrachtverkeer wordt
voorgesteld dit vooralsnog uit te sluiten. Afhankelijk van de ontwikkeling
op de langere termijn is het mogelijk een (beperkt) medegebruik toe te
laten. E6n en ander is afhankelijk van de bereikbaarheid van de busbaan
voor de bus. Onderzocht wordt of de busbaan als afslag voor het rechtsaf-
gaand verkeer richting vliegbasis kan functioneren.
3