3. Strategie lange termlin. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt duidelijk dat de corridor Stiens-Leeuwarden op de langere termijn, dat wil zeggen na 2002, ongeacht welke oplossing waaronder een NWtangentdicht zal slibben. De files zullen bij alle onderzochte varianten v66r het Valeriusplein, dusdanige vormen aannemen dat deze onacceptabele wachttijden veroorzaken. In de ongunstigste situatie ontstaan wachttijden van bijna 25 - 30 minuten. Dit vraagt om een structurele aanpak waarbij een pakket van samenhangende maatregelen wordt voorgesteld, zowel voor het gemotoriseerd verkeer, het openbaar vervoer als het langzaamverkeer waarbij flankerend beleid een versterkende factor kan betekenen. Dit jaar zal een onderzoek worden verricht naar een pakket aan maatregelen waarbij de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden een belangrijk onderdeel gaat vormen. Uit dit onderzoek zal moeten blijken of de N.W.-tangent en/of "de Haak" om Leeuwarden noodzakelijk is. Belangrijke randvoorwaarde is een goede bereikbaarheid van Noord-Friesland voor behoud en versterking van de werkgelegenheid en het maken van aantrek- kelijke woonomgeving. Tevens moet worden onderkend dat de leefbaarheid in Leeuwarden als gevolg van de toename van het verkeer steeds sterker onder druk komt te staan. In het kader van de corridorstudie zijn al duidelijke verbeteringen gemaakt zoals de aanleg van de fietssnelweg tussen Stiens en Leeuwarden. Deze fietssnelweg zal verder worden doorgezet tot aan het centrum van Leeuwarden (tweede fase)De tweede fase van deze fietssnelweg wordt gefinancierd door de gemeente Leeuwarden en de provincie. Aldus ontstaat voor het fietsend verkeer een optimale verbinding met het centrum van Leeuwarden. De oplossing voor het openbaar vervoer, in de vorm van een vrijliggende busbaan, zal zowel voor de korte als voor de lange termijn, behoud van kwalitatief goed openbaar vervoer betekenen en dus ook behoud van deze goede voorziening voor Noord-Friesland. Tevens biedt deze busbaan een goed alternatief. De keuze voor deze busbaan kan nu gemaakt worden omdat blijkt dat de corridor Stiens-Leeuwarden nu maar ook in de toekomst steeds verder zal dichtslibben. Door de aanleg van een vrijliggende busbaan wordt het file-probleem voor het overig gemotoriseerd verkeer niet opgelost. Deze oplossing moet deels gezocht worden in de aanleg van de hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden, waarvan de Noord-West tangent tezamen met "de Haak" voor Noord-Friesland de belangrijkste schakels zijn. Overigens moet opgemerkt worden dat de aanleg van de vrijliggende busbaan in samenhang moet worden gezien met de realisa- tie van deze NW.-tangentDe lengte van de busbaan is sterk afhankelijk van deze tangent Blijft de N.W.-tangent achterwege dan zal, om een vrije toegang van de bus tot deze busbaan te garanderen, een zeer lange vrijliggende busbaan gemaakt moeten worden (ca. 4 km) waarmee zeer hoge kosten zijn gemoeid. Ten aanzien van medegebruik van de busbaan door vrachtverkeer wordt voorgesteld dit vooralsnog uit te sluiten. Afhankelijk van de ontwikkeling op de langere termijn is het mogelijk een (beperkt) medegebruik toe te laten. E6n en ander is afhankelijk van de bereikbaarheid van de busbaan voor de bus. Onderzocht wordt of de busbaan als afslag voor het rechtsaf- gaand verkeer richting vliegbasis kan functioneren. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 37