De verwachting is dat de aanleg van de N.W.-tangent niet op korte termijn, dus voor het jaar 2002, te realiseren is. Indien maatregelen ten behoeve van het openbaar vervoer achterwege blijven en de groei van de (auto)mobi- liteit doorzet, dan zullen de verliestijden op de corridor sterk toenemen. Edn en ander heeft voor het vervoerbedrijf VEONN grote financiele gevolgen. Bij een vertraging van ca. 10 minuten moeten meer dan 10 extra bussen ingezet worden. In financiele termen betekent dit een extra kostenpost van tenminste 1.100.000,-- op jaarbasis. Het zal duidelijk zijn dat derge- lijke meerkosten verstrekkende gevolgen zullen hebben voor de kwaliteit van het openbaar vervoer met name voor de minder druk bezette lijnen. Het op korte termijn aanleggen van deze busbaan is vanuit behoud van goed openbaar vervoer noodzakelijk. Op grond van recente telgegevens en uitgaande van de fysieke barridre van spoorbaan zal de busbaan in het jaar 2002 een lengte moeten hebben van ca. 1.900 ml. Met deze lengte kan vooralsnog een vrije toegang tot de busbaan gegarandeerd worden, extreme situaties daargelaten. Dit is ca. 400 ml langer dan het voorstel genoemd in de corridorstudie en komt daarmee op het grondgebied van de gemeente LeeuwarderadeelOok door deze gemeente zullen planologische maatregelen uitgevoerd moeten worden om deze extra lengte te kunnen realiseren. Door deze extra lengte zullen de kosten toenemen. 4. Flankerend beleid in het kader van het openbaar vervoer. Zoals reeds is aangegeven zal door middel van de aanleg van nieuwe hoofdin- frastructuur als de N.W.-tangent een deel van het file-probleem op de corridor Stiens-Leeuwarden opgelost kunnen worden. Een groot deel van het verkeer vanuit het noorden, ca. 55 - 75%, heeft de bestemming Leeuwarden. Ook dit aanbod zal in absolute zin toenemen en daarmee blijvend voor files zorgen. In dit verband is flankerend beleid ter versterking van het langzame verkeer en openbaar vervoer en ter vermindering van de automobili- teit noodzakelijk. Gedacht wordt daarbij aan bijvoorbeeld vervoersmanage- ment inclusief de optie van gerichte verkeersinformatie of overstapmo- gelijkheden naar bus, carpoolplaatsen of fiets Daarnaast zal ook het openbaar vervoer moeten zorgdragen voor goede bediening van de doelgebieden in Leeuwarden. Met andere woorden zorgdragen van een goede bereikbaarheid van de werkgebieden in Leeuwarden voor het openbaar vervoer. 5. Financiering. Vanuit de rijksoverheid zijn financien beschikbaar gesteld via de zgn. "commissie De Boer" gelden. Met deze middelen is het mogelijk om 90% van de kosten voor de busbaan te finaneieren onder de voorwaarde dat deze middelen primair ingezet worden voor verbetering van het openbaar vervoer. Inclusief de verlenging van de busbaan worden de totale kosten zeer globaal ingeschat op ca. f 11.000.000,-- (prijspeil april 1995). De overige partijen zijnde provincie Friesland, gemeente Leeuwarden, gemeente Leeuwarderadeel en Ferwerderadeel en het Stadsgewest zullen totaal ca. 1.100.000,-- op moeten brengen. Deze kosten kunnen binnen de reeds voorgestelde kostenver- deling opgebracht worden. Overigens moet worden opgemerkt dat een exacte raming van de kosten, inclusief verlenging, hierover nader uitkomst moet geven. Ook zal in deze kostenraming rekening gehouden moeten worden met eventuele planschade als gevolg van planologische procedures. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 38