De verwachting is dat de aanleg van de N.W.-tangent niet op korte termijn,
dus voor het jaar 2002, te realiseren is. Indien maatregelen ten behoeve
van het openbaar vervoer achterwege blijven en de groei van de (auto)mobi-
liteit doorzet, dan zullen de verliestijden op de corridor sterk toenemen.
Edn en ander heeft voor het vervoerbedrijf VEONN grote financiele gevolgen.
Bij een vertraging van ca. 10 minuten moeten meer dan 10 extra bussen
ingezet worden. In financiele termen betekent dit een extra kostenpost van
tenminste 1.100.000,-- op jaarbasis. Het zal duidelijk zijn dat derge-
lijke meerkosten verstrekkende gevolgen zullen hebben voor de kwaliteit van
het openbaar vervoer met name voor de minder druk bezette lijnen. Het op
korte termijn aanleggen van deze busbaan is vanuit behoud van goed openbaar
vervoer noodzakelijk.
Op grond van recente telgegevens en uitgaande van de fysieke barridre van
spoorbaan zal de busbaan in het jaar 2002 een lengte moeten hebben van ca.
1.900 ml. Met deze lengte kan vooralsnog een vrije toegang tot de busbaan
gegarandeerd worden, extreme situaties daargelaten. Dit is ca. 400 ml
langer dan het voorstel genoemd in de corridorstudie en komt daarmee op het
grondgebied van de gemeente LeeuwarderadeelOok door deze gemeente zullen
planologische maatregelen uitgevoerd moeten worden om deze extra lengte te
kunnen realiseren. Door deze extra lengte zullen de kosten toenemen.
4. Flankerend beleid in het kader van het openbaar vervoer.
Zoals reeds is aangegeven zal door middel van de aanleg van nieuwe hoofdin-
frastructuur als de N.W.-tangent een deel van het file-probleem op de
corridor Stiens-Leeuwarden opgelost kunnen worden. Een groot deel van het
verkeer vanuit het noorden, ca. 55 - 75%, heeft de bestemming Leeuwarden.
Ook dit aanbod zal in absolute zin toenemen en daarmee blijvend voor files
zorgen. In dit verband is flankerend beleid ter versterking van het
langzame verkeer en openbaar vervoer en ter vermindering van de automobili-
teit noodzakelijk. Gedacht wordt daarbij aan bijvoorbeeld vervoersmanage-
ment inclusief de optie van gerichte verkeersinformatie of overstapmo-
gelijkheden naar bus, carpoolplaatsen of fiets
Daarnaast zal ook het openbaar vervoer moeten zorgdragen voor goede
bediening van de doelgebieden in Leeuwarden. Met andere woorden zorgdragen
van een goede bereikbaarheid van de werkgebieden in Leeuwarden voor het
openbaar vervoer.
5. Financiering.
Vanuit de rijksoverheid zijn financien beschikbaar gesteld via de zgn.
"commissie De Boer" gelden. Met deze middelen is het mogelijk om 90% van de
kosten voor de busbaan te finaneieren onder de voorwaarde dat deze middelen
primair ingezet worden voor verbetering van het openbaar vervoer. Inclusief
de verlenging van de busbaan worden de totale kosten zeer globaal ingeschat
op ca. f 11.000.000,-- (prijspeil april 1995). De overige partijen zijnde
provincie Friesland, gemeente Leeuwarden, gemeente Leeuwarderadeel en
Ferwerderadeel en het Stadsgewest zullen totaal ca. 1.100.000,-- op
moeten brengen. Deze kosten kunnen binnen de reeds voorgestelde kostenver-
deling opgebracht worden. Overigens moet worden opgemerkt dat een exacte
raming van de kosten, inclusief verlenging, hierover nader uitkomst moet
geven. Ook zal in deze kostenraming rekening gehouden moeten worden met
eventuele planschade als gevolg van planologische procedures.
4