kostenraming en -verdeling (prijspeil april 1995)
6. Benutting spoorliin Stiens-Leeuwarden.
Het benutten van de spoorlijn Stiens-Leeuwarden voor of een sneltram of
busbaan levert de nodige nadelen: met name de investeringen om het tracd
voor dergelijk vervoer geschikt te maken zijn aanzienlijk temeer daar een
aantal bruggen in dit traject aangepast moeten worden. De route welke
gevolgd doet niet alle wijken aan en gaat niet naar de belangrijkste
werklokaties in Leeuwarden en dus niet in het belang van een goede openbaar
vervoersbediening. Tevens blijken zowel de N.S. als de VEONN niet bereid te
zijn een dergelijke verbinding te exploiteren.
7. Voorstel.
1. Een totaalpakket aan infrastructuur rondom Leeuwarden wordt nage-
streefd, bedoeld voor alle verkeersdeelnemersDe omvang van dit
totaalpakket zal uit onderzoek, welke dit jaar zal worden uitgevoerd,
moeten blijken.
Wanneer uit dit onderzoek de wenselijkheid blijkt van een N.W.-
tangent dan spreken alle partijen een positieve intentie uit om te
komen tot de realisatie daarvan zulks in samenhang met "de Haak" om
Leeuwarden. Nadere initiatieven hiertoe zullen worden genomen.
2. Teneinde de kwaliteit van het openbaar vervoer te garanderen kan niet
worden gewacht op het bovenstaande en zal de eerste prioriteit moeten
worden gelegd bij de aanleg van een vrijliggende busbaan ten noorden
van Leeuwarden en de 2e fase van de fietssnelweg. Ter ondersteuning
van deze busbaan wordt aanvullend flankerend beleid voorgesteld.
Burgemeester en wethouders Leeuwarderadeel
de secretaris, de burgemeester,
J.J. KINGMA MR. C. BIJL
5
maatregel/ deelnemers
busbaan
2e fase fiets
snelweg
kortsluitende
fietsverbinding
rotonde Lee-
uwerikplein
commissie De Boer
9.900.000
provinc ie/gdu
313.200
200.000
120.000
350.000
Leeuwarden
366.600
300.000
80.000
525.000
Leeuwarderadeel
298.500
Ferwerderadeel
91.700
Stadsgewest
30.000
raming
11.000.000
500.000
300.000
875.000
g dugebundelde doeluitkeringuitkering van het rijk via de provincie te besteden.)