Per saldo ontstaat dus een dekkingstekort van f. 196.000. M.b.t. dit dekkingstekort willen wij u er nog eens voor alle duidelijkheid op wijzen, dat wij voor het begrotingsjaar 1997 alleen het meest noodzake- lijke in de wensenlijst hebben opgenomen, en, dat in feite een grotere ruimte nodig zou zijn voor de invulling van wensen die nu nog buiten de lijst zijn gelaten of nog niet in zijn geheel zijn gehonoreerd. Het doorvoeren van bezuinigingen op deze lijst en/of afvoeren van bepaalde zaken is daarom niet verstandig te noemen, en moet ten stelligste worden ontraden. De vraag rijst dan direct wat voor mogelijkheden er nog resteren om het ge- constateerde tekort af te dekken. Wei nu, wij denken dat de volgende moge lijkheden aanwezig en realistisch zijn, en stellen u daarom de volgende maatregelen voor. Hoewel wij er ons terdege van bewust zijn dat de laatste jaren voortdurende geraamd is op de zgn. nullijn, willen wij ons zelf de taakstelling opleggen een bezuiniging te realiseren van f. 60.000. Dat die opdracht niet licht te realiseren zal zijn, is vanzelfsprekend. De rekeningsresultaten over 1994 en 1995 geven genoegzaam aan dat de rek er uit is. Bij de Voorjaarsnotitie 1997 zullen wij u over de invulling van de bezuini ging informeren. Naast de taakstelling aan ons zelf, willen wij u voorstellen, de door de gemeente in rekening te brengen tarieven voor de gemeentelijke heffingen en sportvoorzieningen voor 1997 in zijn algemeenheid te verhogen met 3%. Afgezien van het verhogen van de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen tbv de investeringen in de diverse accommodaties en de nodige maatregelen tav de afvalstoffenheffingis nagenoeg steeds nagelaten de tarieven de laatste jaren aan te passen aan de geldontwaarding. Bij handhaving van het bestaande voorzieningenniveau is deze handelswijze niet vol te houden. Daarbij komt dat het aanpassen van tarieven aan de geldontwaarding/devalua- tie in feite een legitiem middel is. Haast alle instanties/particuliere be- drijven voeren immers kostprijsverhogingen in de door hen in rekening ge- brachte tarieven door, en, deze effecten worden meegenomen in de loonover- eenkomsten/caosHierbij wordt nog aangetekend, dat de mensen, die dat nodig hebben, steeds meer worden ontzien door het gemeentelijk kwijtschel- dingsbeleid. Indien wij de geldontwaarding niet zouden doorvoeren, dan zou dat automatisch inhouden, dat wij reeel interen op onze inkomsten, terwijl daar geen noodzaak toe bestaat. Voor 1997 gaan wij uit van een algemene tariefsverhoging van ongeveer 3%, hetgeen neerkomt op extra-inkomsten van ongeveer f. 136.000. Samenvattend stellen wij u daarom voor, voor het dekken van het begro- tingstekort 1997, te besluiten tot de volgende maatregelen: a. ons college een bezuinigingstaakstelling op te leggen van f. 60.000: b. de tarieven voor de gemeentelijke heffingen en sportvoorzieningen te verhogen met 3%; te ramen opbrengst: f. 136.000. Na de besluitvorming hieromtrent in het college zijn zeer recent een paar mee- en tegenvallers boven water gekomen. Deze leiden er echter niet toe de voorgestelde dekkingsmaatergelen te heroverwegen. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 14