Gesteld kan worden dat het onder a. genoemde ten tijde van de budgetover-
eenkomst niet was te voorzien. Deze kosten kunnen door de Bibliotheek dan
ook niet binnen de overeengekomen budgetsubsidiering worden gevonden. Wij
zijn dan ook bereid de Bibliotheek hiervoor een strukturele kompensatie tot
50% van de extra kosten voor 1997, een subsidie van f 4.720,--, toe te ken-
nen. De resterende 50% dient de Bibliotheek binnen haar eigen budget te
vinden. Wij denken hierbij dan met name aan het Egalisatiefonds van de Bi
bliotheek. Als eventueel (aanvullend) alternatief kan dan nog een (geringe)
kontributie-verhoging en mogelijk sponsoring worden overwogen. Over de ver-
hoging per 1 januari 1998 zullen wij ons nog nader beraden.
Punt b. is een gevolg van de bij de Bibliotheek aanwezige organisatie
(struktuur). Hierbij hoort voor het bibliotheekhoofd een inschaling in sa-
larisschaal 8. Ook deze extra kosten kunnen niet binnen het huidige budget
van de Bibliotheek worden gevonden. Uitgangspunt bij het in 1996 overeenge
komen budget is dat de personeelskosten voor 100% subsidiabel zijn. Wij
zijn bereid de Bibliotheek hiervoor voor de jaren 1997 en 1998 een struktu-
reel subsidie van f 5.750,-- toe te kennen.
Het onder c. genoemde heeft geen financiele konsekwenties.
Ingaande 1999 zullen wij de punten a. en b. bij de budget-afspraken voor de
nieuwe budgetperiode 1999 t/m 2002 betrekken.
Voor 1997 betekent dit voor de Bibliotheek een budget van:
vaste bibliotheekvoorziening in Stiens: f 235.470,--
jeugdbus (75 minuten per week): f 17.000,--
combi-bus (20 minuten per week): f 4.000,--
Totaal: f 256.470,--
11. Volwassenenwerk.
Tot het volwassenenwerk rekenen wij het vormings- en ontwikkelingswerk voor
volwassenen. Uitgangspunt hierbij is het recht voor iedere volwassene op
permanente edukatie. Permanente edukatie beoogt een doelgerichte en syste-
matische bijdrage te leveren aan bewustwordings- en leerprocessen van per-
sonen en groepen, door het bieden van mogelijkheden tot vermeerdering van
kennis, tot ontwikkeling van vaardigheden en tot bepaling van standpunten
en houdingen.
Uit het vorenstaande blijkt dat het vormings- en ontwikkelingswerk een
breed geschakeerd aanbod van aktiviteiten betreft. Dit aanbod kan varieren
van bloemschikkursussen en handwerken tot diverse thema-gerichte aktivitei
ten.
Wij zullen voor 1997 ten aanzien van deze aktiviteiten aansluiten bij het
in deze voor de beleidsperiode 1993 t/m 1996 verwoorde beleid. Dit betekent
dat geen prioriteit aan kreatieve en rekreatieve aktiviteiten en algemene
thema-bijeenkomsten voor volwassenen zal worden toegekend. Wij zien hierin
een taak voor het partikulier initiatief. Hiervoor zal geen subsidie worden
verleend.
Ten aanzien van de subsidie-aanvraag van de A.F.U.K. (nn) sluiten wij aan
bij de huidige beleidslijn. "Het behouden en bevorderen van de Fries taal"
kent al een aantal jaren een prioriteit binnen het gemeentelijk welzijnsbe-
leid. Wij zien de kursussen van de A.F.U.K. in dit kader als een prioriteit
binnen het vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen.
De A.F.U.K. ontvangt hiervoor evenals in voorgaande jaren een subsidie van