De overige directie-uren worden aan resp. de W.IL.-activiteiten (40%, geregeld via de budgetsubsidiering) en "De Foyer" (35%) toegerekend. In tegenstelling tot "De Foyer" kunnen de directie-uren voor "De Skalm" echter niet volledig via de exploitatie worden terugverdiendWij zijn bereid D.I.S.K. hierin tegemoet te komen en een subsidie van 50% 10.000,--) toe te kennen. De directietaken voor "De Skalm" sluiten direct bij de directietaken voor de W.I.L. aan. De beheersfunctie van "De Skalm" betreft ook een vorra van sociaal-cultureel werk. Wij zien deze beide functies binnen de nieuwe in- stelling dan ook als den poot. Bij "De Foyer" daarentegen gaat het puur om horecataken. Concreet betekent dit dat de verhouding sociaal-cultureel werk horeca voor de directiefunctie 65 35 wordt en de directiefunctie volle dig onder de CA0-Welzijnswerk komt te vallen. Met D.I.S.K. is, zoals reeds is gememoreerd, overeengekomen dat "De Skalm" geen concurrent voor de plaatselijke horeca mag worden. De horeca-inkomsten bestaan derhalve alleen uit baropbrengsten als gevolg van de reeds genoemde verhuur. Voor D.I.S.K. is het - ondanks de inzet van vele vrijwillig(st)ers - dan ook moeilijk, zo niet onmogelijk, "De Skalm" kostendekkend te exploi- teren. Als gevolg van voornoemd concurrentiebeding loopt D.I.S.K. jaarlijks een bedrag van 7.500,-- aan inkomsten mis. Wij zijn bereid D.I.S.K. hiervoor een subsidie van 7.500,-- toe te kennen. Evenals bij "De Foyer" laten wij ook de openingstijden van "De Skalm in de rustige (zomer)periode ter beoordeling aan D.I.S.K. Ook hier kan, in over- leg met de huurders, tot een beperkte(re) openstelling worden besloten. Op dit moment zien wij geen mogelijkheden de voornoemde constructies open te breken. Dit kan alleen in overleg met alle betrokken partijen; dus ook de huurders van "De Skalm" en de plaatselijke horeca-ondernemingenWij zullen dit opnieuw bekijken bij de voorbereidingen voor de nieuwe subsidie- periode 1999 t/m 2002. Voor de jaren 1997 en 1998 zijn wij bereid de nieuwe instelling voor de voornoemde punten een subsidie van 35.000,-- 10.000,-- 7.500,-- 10.000,-- 7.500,--) per jaar toe te kennen. De huidige huurafspraken en het concurrentiebeding worden dan voor de jaren 1997 en 1998 vooreerst gehandhaafd. Resumerend zien wij het vorenstaande als een reeel subsidie-voorstel voor de (overgangs)jaren 1997 en 1998. In deze jaren kan de basis worden gelegd voor een structurele subsidie-systematiek per 1 januari 1999, gelijktijdig met de nieuwe budgetafspraken voor de W.I.L.-activiteiten. Wij denken hier- bij aan gesprekken met alle bij de voornoemde problematiek betrokken par ti j en Totaal is voor voornoemd voorstel in de huidige omstandigheden voor de jaren 1997 en 1998 voor "De Skalm" en "De Foyer" een bedrag van 35.000,-- per jaar nodig. Dit bedrag kan ten laste van de post "Bijdrage in de exploitatiekosten van het Multi-functioneel Gebouw" worden gebracht Actiepunten voor 1997 zijn dan: a. de invulling van de openingsuren bij "De Skalm" en "De Foyer"; b. eventuele alternatieven voor de onrendabele uren; c. een fundamentele discussie over het concurrentiebeding; en d. een gesprek met de "oude huurders" van "De Skalm" 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 34