De verwachting is daarbij dat de bouwer de bestaande opstallen tijdens de bouwperiode kan gebruiken als directieverblijf en voor de opslag van materialen. Na de bouwperiode kan hij daama de gebouwen slopen. Gelet op de bijzonder gunstige ligging van de locatie en de huidige woningmarkt achten wij daarbij een verkoopsom van 720.000,— excl. BTW. een redelijk bedrag. Voor rekening van de koper komen daarover heen de sloopkosten van de bestaande gebouwen en de aanlegkosten van de infrastructuur op het binnenterrein. Voor rekening van de gemeente blijven daarbij de kosten van verwijdering van de licht vervuilde grond en de kosten voor het verleggen van de hoogspanningskabels. Het park zal zeker nadat de appartementen bewoond zijn als uitloopgebied voor de toekomstige bewoners gaan dienen. Het aanbrengen van openbare verlichting en het verharden van de paden achten wij dan ook noodzakelijk. Wij stellen u voor deze kosten ten laste te brengen van de opbrengst. De definitieve plannen zullen wij u t.z.t ter beoordeling voorleggen nadat ook meer inzicht bestaat in de nog uit te voeren rioleringswerken die in het park moeten worden uitgevoerd. Het daama berekende voordeel stellen wij voor toe te voegen aan het grondcomplex Kern Stiens. 4. Procedure voor de verdere uitwerking van de plannen. Ter verduidelijking willen wij hierbij stellen dat de gemeente bij de realisering van de plannen geen risico-drager zal zijn. De gemeente treedt slechts op als verkoper van de grond gelijk als bij het bouwen in andere woongebieden. In tegenstelling tot andere locaties stelt de gemeente hier echter meer concretere eisen t.a.v. de bestemming en bebouwingsvoorschriften. Onze visie daarover hebben wij u reeds onder punt 3 aangegeven. Daamaast zou bij de verkoop een bepaling kunnen worden opgenomen dat aan ingezetenen uit deze gemeente een voorkeur tot koop of huur geboden dient te worden. Dit zou kunnen plaatsvinden wanneer de ontwikkelaars, nadat de prijzen bekend zijn, de eigen ingezetenen gedurende een bepaalde periode in de gelegenheid stellen op het project in te schrijven. Bij te grote belangstelling zou daarbij een loting moeten plaatsvinden. De belangrijkste vraag is verder wie bij de realisering van het project moet worden ingeschakeld. Op voorhand kunnen wij u reeds meedelen dat in de afgelopen jaren veel bouwers, projectontwikkelaars en architecten zich voor dit project hebben aangemeld, waaronder twee plaatselijke bedrijven Bokma en Kolthof en de Woningstichting BWL. In de vergadering van maart is in de commissie DOW uitgebreid gediscussieerd over de wijze van uitvoering en partijen, die bij de verdere ontwikkeling van de plannen uitgeno- digd moeten worden. Naar aanleiding van de gevoerde discussie willen wij u daarbij nu drie mogelijkheden ter keuze voorleggen. 1. De ontwikkeling te doen in samenwerking met een bouwcombinatie bestaande uit de twee plaatselijke bedrijven Bokma en Kolthof en de BWL. De combinatie treedt dan als risico-drager op. 2. Een viertal partijen uitnodigen, waaronder bovengenoemde drie, die ieder afzonderlijk een ontwerp indienen, waama de raad t.z.t. een keus kan maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 23