Verkeer
Uitgangspunt is het terugdringen van het autogebruik. Het autobezit
wordt dat niet. Met name op het platteland is autobezit noodzakelijk.
Zolang er echter niet op nationaal niveau maatregelen t.a.v. het
gebruik en bezit van auto's genomen worden, zijn er op gemeentelijk
niveau nagenoeg geen mogelijkheden.
Materialen
Bij de inrichting van de woonomgeving kan aanzienlijk op materialen
worden bespaard. Het minimalisering van de verharding is niet alleen
voor de waterhuishouding van belang maar beperkt ook het materiaalge-
bruik. Zo kunnen in plaats van asfalt straatklinkers worden toegepast
of in een aantal gevallen half-open verharding zoals grastegels. Een
ander voorbeeld is het uitsparen van straatlantaarns en te kiezen voor
gevelverlichting aan de woningen. Dit moet overigens in een vroegtij-
dig stadium georganiseerd worden, samen met het energie-bedrijf en de
eigenaar-bewoners.
Ook kan worden gekozen voor materialen die minder milieubelasting
geven. Zoals inheems hout toepassen bij oeverbeschoeiingen in plaats
van tropisch hardhout. Straatmeubilair van gecertificeerd tropisch
hardhout of europees hardhout is een verantwoorde keus.
Materialen bij stedenbouwkundig ontwerp
-minder materiaal (verharding, straatlantaarns)
-minder milieubelastende materialen (oeverbeschoeiing, rioleringsstel-
sel, straatmeubilair)
Afval
Goed gescheiden afvalinzameling vraagt om ruimte voor containerparken.
Bij de inrichting van containerparken is aandacht nodig voor de
vormgeving en de afstanden van de containers tot de woningen. De
vormgeving van containerparken moet veel meer aandacht krijgen.
Containers in verschillende kleuren blijken tot nu nog het beste te
werken.
2.3 MILIEUBEWUST BOUWEN
Globaal spelen bij de bouw dezelfde milieuthema's als bij het steden
bouwkundig ontwerp:
bodem, groen, flora en fauna
water
energie
materialen
afval
binnenmilieu