Verkeer Uitgangspunt is het terugdringen van het autogebruik. Het autobezit wordt dat niet. Met name op het platteland is autobezit noodzakelijk. Zolang er echter niet op nationaal niveau maatregelen t.a.v. het gebruik en bezit van auto's genomen worden, zijn er op gemeentelijk niveau nagenoeg geen mogelijkheden. Materialen Bij de inrichting van de woonomgeving kan aanzienlijk op materialen worden bespaard. Het minimalisering van de verharding is niet alleen voor de waterhuishouding van belang maar beperkt ook het materiaalge- bruik. Zo kunnen in plaats van asfalt straatklinkers worden toegepast of in een aantal gevallen half-open verharding zoals grastegels. Een ander voorbeeld is het uitsparen van straatlantaarns en te kiezen voor gevelverlichting aan de woningen. Dit moet overigens in een vroegtij- dig stadium georganiseerd worden, samen met het energie-bedrijf en de eigenaar-bewoners. Ook kan worden gekozen voor materialen die minder milieubelasting geven. Zoals inheems hout toepassen bij oeverbeschoeiingen in plaats van tropisch hardhout. Straatmeubilair van gecertificeerd tropisch hardhout of europees hardhout is een verantwoorde keus. Materialen bij stedenbouwkundig ontwerp -minder materiaal (verharding, straatlantaarns) -minder milieubelastende materialen (oeverbeschoeiing, rioleringsstel- sel, straatmeubilair) Afval Goed gescheiden afvalinzameling vraagt om ruimte voor containerparken. Bij de inrichting van containerparken is aandacht nodig voor de vormgeving en de afstanden van de containers tot de woningen. De vormgeving van containerparken moet veel meer aandacht krijgen. Containers in verschillende kleuren blijken tot nu nog het beste te werken. 2.3 MILIEUBEWUST BOUWEN Globaal spelen bij de bouw dezelfde milieuthema's als bij het steden bouwkundig ontwerp: bodem, groen, flora en fauna water energie materialen afval binnenmilieu

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 32