Bodem, groen, flora en fauna
Wanneer in het openbaar groen gekozen wordt voor ecologisch aanleg en
onderhoud, is het consequenter wanneer ook prive-tuinen van bewoners
volgens dezelfde principes worden aangelegd. De ecologische waarde van
een wijk neemt dan toe. De gemeente kan hierover actief voorlichting
geven aan bewoners. De gemeente kan hieromtrent echter niets dwingend
regelen.
Aan de woning kunnen maatregelen worden getroffen die flora en fauna
bevorderen, zoals nestelmogelijkheden voor vogels door bijvoorbeeld
gierzwaluwen of gevelbegroeiing door middel van een raamwerk aan de
gevel
Water
De eerste stap voor water op woningniveau is het beperken van het
gebruik van drinkwater. Gemiddeld is het gebruik van drinkwater op dit
moment 135 liter per persoon per dag. Met een waterbesparende douche-
kop, doorstroombegrenzers op de kranen en een spoelonderbreking op het
toilet bespaart een gemiddeld huishouden op jaarbasis zo'n 40 m3 water
en 75 m3 gas. Dit basispakket kost slechts enkele tientjes.
Een tweede stap is het gebruik van regenwater voor bijvoorbeeld
toiletdoorspoeling, wasmachine of tuin (regenton!) De Nederlandse
woningbouw heeft echter nog niet veel ervaring met dergelijke voorzie-
ningen.
Energie
Op woningniveau is ten aanzien van het thema energie reeds veel
gedaan. De eisen in het Bouwbesluit ten aanzien van warmteweerstand
van dak, gevel en vloer en luchtdichtheid van de woning zijn hiervan
een voorbeeld. Er kan echter nog meer. Eenvoudig is het om de energie-
vraag te verminderen door isolatie van de woningschil, maar vooral
door kierdichting. Verder moeten duurzame bronnen zoveel mogelijk
gebruikt worden door de woning op de zon te orienteren voor passief en
actief gebruik van zonne-energie, versterkt door een serre aan een
woning. Niet duurzame bronnen dienen zo optimaal mogelijk te worden
gebruikt, zoals een HR-verwarmingsketel en warmteterugwinning.
Materialen
Materialen toepassen met een zo gering mogelijk mi 1ieubelasting is de
opgave voor de komende jaren. A1 eerder hebben gemeenten hier op
ingespeeld door bijvoorbeeld tropisch hardhout te verbieden en hier-
voor een bepaling in hun bouwverordening op te nemen. Deze mogelijk-
heid is echter, door de invoering van de nieuwe Woningwet, juridisch
niet meer mogelijk. Er zijn voor de gemeente echter nog wel andere
mogelijkheden om hier iets aan te doen. In de eerste plaats als
opdrachtgever bij bouw en renovatie van eigen gebouwen en bij het
inrichten van de openbare ruimte milieuvriendelijker materialen toe te
passen. Op de tweede plaats kunnen bij de uitgifte van grond aanbeve-
lingen aan projectontwikkelaars en bouwers worden meegegeven.
Op de derde plaats kan een gemeente het gebruik van bepaalde materia
len in de bouw stimuleren door middel van subsidies en checklisten.