duidelijke en consequente uitvoering c.q. control® (11.)
sterke schakel in de handhavingsketen (12.)
proportionaliteit (13.)
voorrana preventie
10. De inspanningen worden vooral gericht op het voorkomen van onterecht
gebruik van bijstand. De afschrikwekkende werking van de traditionele,
repressieve fraudebestrijding is niet groot als de verwerkingscapaciteit
van de gemiddelde sociaal rechercheur in aanmerking wordt genomen
(30 40 processen-verbaal per jaar per medewerker). Het rendement
van repressief werken is gering en teveel een benadering achteraf.
Daarom moet in het bijzonder aandacht worden gegeven aan de wijze
van uitvoering van het onderzoek bi] de aanvraag om uitkering. Een nau-
wgezet toezicht bij de toegang tot de bijstand is ook een wettelijk uit-
gangspunt van de Abw.
Als al misbruik wordt gemaakt van de bijstandsvoorziening, moet het
uitvoeringsbeleid erop gericht zijn de gevolgen daarvan te minimaliseren,
bijv. door de duur van het misbruik zo kort mogelijk te doen zijn. Dit
iaatste kan worden bereikt door het stelseimatig verrichten van heron-
derzoeken. Deze heronderzoeken moeten zodanig worden uitgevoerd
dat daarvan dezeifde selectieve werking uitgaat als van het entree-onder-
zoek.
duideliik aanweziae controle
11. Er mag geen onduidelijkheid bestaan over de wijze van controleren van
de door de client aangeleverde gegevens en de diepgang van die con
trole. Evenmin over de inzet van sancties in geval van onrechtmatig ge
bruik. De calculerende gebruiker van de sociale zekerheid moet de pak-
kans als zo groot inschatten, dat hij bij de keuze van zijn gedrag zich
daardoor laat leiden.
Op een zodanige preventieve werking kan alleen worden gerekend, als
de voorlichting over dit controlemodel strookt met de werkelijke uitvoe
ring. Deze duidelijkheid moet niet alleen extern gericht zijn. Ook binnen
de eigen organisatie is een duidelijke lijn nodig. De medewerkers beho-
ren te weten wat er van hen wordt verwacht en welke houding zij aan de
dag behoren te leggen.
schakel in de keten
12. De mate waarin misbruik voorkomt is de resultante van materiele wetge-
ving, uitvoering en controle, detectie en de bestuurs- en strafrechtelijke
sanctionering.
Doelbereiking in de steer van handhaving is afhankelijk van de samen-
hang van deze keten van activiteiten en van de sterkte van de afzonder-
lijke schakels.
De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige en doelmatige
uitvoering krijgt daarmee extra accent. Dit wordt nog versterkt door de