wordt aanvaard en de uitkeringsafhankelijkheid blijft voortduren.
De gemeente heeft het beleid terzake van bijstand in buitengewone ver-
wervingskosten uitgewerkt op de onderdelen woon/werkverkeer en kin-
deropvang in de notitie bijzondere bijstand.
regeiing kinderopvana alleenstaande ouders 1996
48. In de Armoedenota heeft de regering vastgesteid dat bij het ontwikkelen
van bemiddelingsplannen voor alleenstaande ouders naar werk en scho-
ling de opvang van kinderen een probleem is door een tekort aan op-
vangplaatsen. Het rijk biedt de gemeente de mogelijkheid om kinderop-
vang te reatiseren ten behoeve van alleenstaande ouders die zijn aange-
wezen op algemene bijstand en die betaalde arbeid verrichten of een
noodzakelijke scholing volgen.
Ook alleenstaande ouders die geen algemene bijstand meer ontvangen
wegens het aanvaarden van arbeid, komen in aanmerking voor deze
voorziening, als het gemeentebestuur oordeelt dat het bekostigen van
kinderopvang nog steeds noodzakelijk is om de betaalde arbeid te kun-
nen blijven verrichten.
De regeiing kan worden verruimd tot die alleenstaande ouders die niet
op bijstand zijn aangewezen maar op een daarmee vergelijkbare uitke-
ring. Deze verbreding kan in individueie gevalien worden toegepast als
het gemeentebestuur meent dat het ontbreken van de bekostiging van
kinderopvang zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
De te realiseren kinderopvang betreft de gebruikelijke vormen van op
vang: dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang.
Het gaat om het scheppen van extra plaatsen boven op het bestaande
aanbod van kinderopvang waarvan de financiering al op andere wijze is
gewaarborgd.
oemeenteliike proiecten
49. in 1996 en 1997 heeft in G4-verband een project "voorkoming instroom
Jwg" plaatsgevonden, uitgevoerd door WOC Perspectief. Over de resul-
taten van dit project wordt wisselend geoordeeld. Het ligt in de bedoe-
ling ook voor 1998 een dergelijk project te laten plaatsvinden, al dan niet
in G4-verband. Om de resultaten beter te kunnen meten, zal de doelstel-
ling duidelijker geformuleerd worden. Verder zullen voorstellen worden
ontwikkeld voor een project met als doelstelling uitstroombevordering
van nieuwkomers op de arbeidsmarkt. De doelgroep zal voornamelijk
bestaan uit degenen die in 1996, op grond van de nieuwe Algemene
bijstandswet, de arbeidsverplichting opgelegd hebben gekregen.
4.4. inzet niet gemeentelijke instrumenten arbeidstoeleiding
WAGW
50. Sinds 1996 bestaat de Regeiing WAGW, gericht op gedeeltelijk arbeids-
ongeschikte werklozen. Na medisch arbeidskundig onderzoek worden
voor clienten in de doelgroep bemiddelingsplannen ontwikkeld. Ook de