c. De rijksbetrokkenheid bij gemeentelijke plannen zal verminderen. d. De provinciale projectplan procedure wordt opnieuw op zijn bruikbaarheid getest en wellicht in de toekomst voor meerdere grotere zaken - misschien in aangepas- te vorm - toegepast. Voorgesteld wordt in te stemmen met de voorstellen van de Stuurgroep, doch punt d. verdient het een kanttekening te maken. Met "invoeren van een provinciale projectprocedure" wordt slechts gezien als een een nog nader uit te werken aanbeveling. Instemmen met de nadere uitwerking houdt thans dan ook niet meer in dan dat verder uitgewerkte voorstellen worden afgewacht. Wij gaan - bij instemming met Ta Beslut - niet uit van een nu al de gemeenten bindende provinciale projectprocedure. 4. verkeer en vervoer In het Verdi-accoord liggen de verantwoordelijkheden van rijk, provincie en gemeenten vast. Er is daardoor geen ruimte en noodzaak voor een gemeenschappelijke regeling vervoerregio. Voorgesteld wordt het overleg en de afstemming in te bedden in de algemene communi- catiestructuur, zoals tussen provincie en gemeenten is voorgesteld. Dit houdt in: op basis van een convenant tussen provincie, rijk en gemeenten wordt een overleg ingesteld. Hierbij wordt een samenstelling nagestreefd conform de gemeentelijke inbreng in het huidige dagelijks bestuur van de Vervoerregio, een van elk van de vier grote gemeenten en drie namens de overige gemeenten. In deze commissie worden de gezamenlijke afspraken vastgesteld. ook de afstemming van beleid tussen gemeenten, provincie en rijk (eventueel aangevuld met andere partners op het terrein van verkeer en vervoer) vindt in deze commissie plaats. 5. verdeelsvstematiek De provincie stelt een subsidieverordening vast waarin de gehele systematiek van te verdelen rijksgelden op alle beleidsvelden zo veel mogelijk gelijkluidend wordt vastgelegd. 6. milieu De bevoegdheid tot vergunningverlening op het terrein van het milieubeheer, met uitzondering van de bodemsaneringstaken, gaat over naar de gemeenten. Er komt een milieudienst, maar daar zit de provincie niet in. Het voorstel luidt over te gaan tot de vorming van een gemeenschappelijke milieudienst van de gemeenten. Deze dienst gaat de huidige taken van de regionale adviesbureaus en de door de provincie over te dragen taken uitvoeren. De eerste drie jaren ligt deze werkwijze vast, daama zal de milieudienst meer als "marktpartij" gaan optreden. Hoewel deze opzet in principe onze instemming heeft dringen wij er met klem op aan een nader onderzoek te plegen naar de meest wenselijke uitwerking van dit onderdeel en dit onderzoek opnieuw aan de gemeenten voor te leggen. Van belang zal bij de vervolg afweging zijn het totaal aantal deelnemers aan de gemeenschappelijke milieudienst. In dit verband verwijzen wij u naar het gestelde onder het kopje "fmanciele opmerking".

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 20