GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
7
Agendapunt 7
Voorstelnr. 98/21
Stiens, 13 februari 1998.
Onderwerp:
Voldoen aan het bepaalde in artikel
212 Gemeentewet.
Aan
de gemeenteraad
Op 1 januari 1994 is de gemeentewet vervangen door een meer op de actuele situatie
toegespitste Gemeentewet.
Vlak na de invoering van de nieuwe Gemeentewet zijn een groot aantal verorde-
ningen op de situatie als bedoeld in de nieuwe Gemeentewet aangepast. Echter nog
niet die verordening die betrekking heeft op de (financiele) administratie.
In artikel 212 van de nieuwe Gemeentewet staat het volgende:
a. De raad stelt bij verordening regels vast met betrekking tot de organisatie van
de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van de algemene
dienst en van de takken van dienst. Deze regels dienen te waarborgen dat aan
de eisen van doelmatigheid en controle wordt voldaan.
b. De administratie en het beheer, bedoeld in het eerste lid, worden verricht door
de bij de in dat lid bedoelde regels aan te wijzen ambtenaren. Zij kunnen niet
tevens secretaris zijn.
Het bovenstaande impliceert dat er een "Verordening op de organisatie van de
administratie en van het beheer van vermogenswaarden" voor onze gemeente moet
worden opgemaakt.
In onze gemeente was al een verordening van kracht nl. de "Verordening met
betrekking tot de organisatie van de financiele administratie en van het beheer van
kasgelden".
Thans gaat het erom een Verordening te maken voor de administratie. Het begrip
administratie betekent een uitbreiding. Immers administratie omvat meer dan het
begrip financiele administratie. Uitbreiding van dit begrip is noodzakelijk gezien de
invoering van het productgericht werken en denken. Immers, bij invoering van de
productbegroting worden niet alleen financiele gegevens geadministreerd, maar ook
prestatiegegevens. Ondermeer hierom is nu sprake van administratie in plaats van
financiele administratie.
1