Kenmerk van de nieuwe Gemeentewet is de introductie van het begrip doelmatigheid. Onder doelmatigheid wordt in dit kader verstaan: "het uitvoeren van de aangewezen taken met de juiste middelen waarbij het gewenste effect wordt bereikt". In bijgaande Verordening is aan het begrip doelmatigheid inhoud gegeven. Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van de middelenfuncties is invoering van de controlfunctie. Met control wordt bedoeld het geheel van maatregelen dat erop is gericht om met een minimale inspanning zo veel mogelijk zeker en vast te stellen dat de middeleninzet door de gehele organisatie heen in overeenstemming is met de doelen die door de organisatie zijn geformuleerd. In bijgaande Verordening is ervoor gekozen om de secretaris aan te wijzen als controlfunctionaris. Dit heeft praktische redenen, nl.: de organisatie kan niet (of moeilijk) om de secretaris heen; de organisatie van onze gemeente is te klein om zich een aparte en zelfstan- dige controlfunctionaris te kunnen veroorloven; de middelenfuncties zijn verspreid over meerdere afdelingen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de secretaris alle controltaken, genoemd in artikel 9, zelf uitvoert. Veel van de artikel 9 genoemde controltaken worden nu al gedaan. Dit kan zo blijven. De secretaris als controlfunctionaris is slechts coordinator van de genoemde werkzaamheden. In bijgaande Verordening is in artikel 7 opgenomen dat de raad uitgangspunten vaststelt voor de volgende zaken: afschrijvingen (de methode van afschrijving en de te hanteren tijden); reserves en voorzieningen (wat te doen met rentebaten, bepaling van de minimale en maximale omvang, de bestemming, hoe voeding tot stand komt, waarvoor gebruikt); heffmgen (dekkingspercentage); financiering (de korte en lange termijnfinanciering en het liquiditeitenbeheer); budgettair beleid (sluitende begroting, wanneer aanwending onvoorzien, dekking rekeningstekorten en bestemming rekeningsoverschotten). Deze uitgangspunten zijn nu nog niet beschreven. Zodra de tijd beschikbaar is om deze uitgangspunten te beschrijven zal hiermee een aanvang worden gemaakt. Een gevolg van de invoering van de productbegroting is onder meer dat verant- woordelijkheden (meer) in de organisatie worden gelegd. Dit betekent dat voor elk budget een budgetverantwoorlijke wordt aangewezen. Ambtelijk is een en ander geregeld, maar formeel nog niet door uw raad geautoriseerd. De functiebeschrijving van de budgethouder behoort door de raad te worden vastgesteld. Bijgaande Verordening is beoordeeld door VB Accountants. De door VB Accoun tants gemaakte opmerking is in de Verordening opgenomen. Tot voor een aantal jaren was een apart Grondbedrijf actief met een zelfstandige begroting en rekening. Om redenen van efficiency en fmancien is ervoor gekozen het Grondbedrijf te integreren in de algemene dienst van de gemeente.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 26