Kenmerk van de nieuwe Gemeentewet is de introductie van het begrip doelmatigheid.
Onder doelmatigheid wordt in dit kader verstaan: "het uitvoeren van de aangewezen
taken met de juiste middelen waarbij het gewenste effect wordt bereikt". In bijgaande
Verordening is aan het begrip doelmatigheid inhoud gegeven.
Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van de middelenfuncties is invoering van de
controlfunctie. Met control wordt bedoeld het geheel van maatregelen dat erop is
gericht om met een minimale inspanning zo veel mogelijk zeker en vast te stellen dat
de middeleninzet door de gehele organisatie heen in overeenstemming is met de
doelen die door de organisatie zijn geformuleerd.
In bijgaande Verordening is ervoor gekozen om de secretaris aan te wijzen als
controlfunctionaris. Dit heeft praktische redenen, nl.:
de organisatie kan niet (of moeilijk) om de secretaris heen;
de organisatie van onze gemeente is te klein om zich een aparte en zelfstan-
dige controlfunctionaris te kunnen veroorloven;
de middelenfuncties zijn verspreid over meerdere afdelingen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de secretaris alle controltaken, genoemd in
artikel 9, zelf uitvoert. Veel van de artikel 9 genoemde controltaken worden nu al
gedaan. Dit kan zo blijven. De secretaris als controlfunctionaris is slechts coordinator
van de genoemde werkzaamheden.
In bijgaande Verordening is in artikel 7 opgenomen dat de raad uitgangspunten
vaststelt voor de volgende zaken:
afschrijvingen (de methode van afschrijving en de te hanteren tijden);
reserves en voorzieningen (wat te doen met rentebaten, bepaling van de
minimale en maximale omvang, de bestemming, hoe voeding tot stand komt,
waarvoor gebruikt);
heffmgen (dekkingspercentage);
financiering (de korte en lange termijnfinanciering en het liquiditeitenbeheer);
budgettair beleid (sluitende begroting, wanneer aanwending onvoorzien,
dekking rekeningstekorten en bestemming rekeningsoverschotten).
Deze uitgangspunten zijn nu nog niet beschreven. Zodra de tijd beschikbaar is om
deze uitgangspunten te beschrijven zal hiermee een aanvang worden gemaakt.
Een gevolg van de invoering van de productbegroting is onder meer dat verant-
woordelijkheden (meer) in de organisatie worden gelegd. Dit betekent dat voor elk
budget een budgetverantwoorlijke wordt aangewezen. Ambtelijk is een en ander
geregeld, maar formeel nog niet door uw raad geautoriseerd. De functiebeschrijving
van de budgethouder behoort door de raad te worden vastgesteld.
Bijgaande Verordening is beoordeeld door VB Accountants. De door VB Accoun
tants gemaakte opmerking is in de Verordening opgenomen.
Tot voor een aantal jaren was een apart Grondbedrijf actief met een zelfstandige
begroting en rekening. Om redenen van efficiency en fmancien is ervoor gekozen het
Grondbedrijf te integreren in de algemene dienst van de gemeente.