GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL 7
Nr. 98/21
De raad van de gemeente Leeuwarderadeel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 februari 1998;
gelet op artikel 212 lid 1 van de Gemeentewet;
BESLUIT:
Vast te stellen de navolgende Verordening op de organisatie van de administratie en
van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente Leeuwarderadeel.
Artikel 1 Definities.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Bureau c.q. Afdeling:
iedere eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig is aangewezen
en die op grond van daarvan een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan
burgemeester en wethouders heeft.
b. Gemeentesecretaris:
de in artikel 100 van de Gemeentewet bedoelde functionaris.
c. Administratie:
het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken en verstrekken van informa-
tie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen
van) de gemeentelijke organisatie en ten behoeve van de verantwoording die
daarover moet worden afgelegd.
d. Financiele administratie:
het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiele
gegevens van de gemeentelijke organisatie of een afdeling daarbinnen, teneinde te
komen tot een goed inzicht in:
- de financieel-economische positie;
- het beheer van vermogenswaarden;
- de uitvoering van de begroting;
- het afwikkelen van vorderingen en schulden;
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
e. Administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het
in stand houden van de goede werking van de administratie.