Burgemeester en wethouders delegeren de opzet en de instandhouding van de administratieve organisatie en van het management control systeem aan de gemeente- secretaris. 3. De opzet van de administratieve organisatie en van het management control systeem wordt vastgelegd in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkhe- den alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. 4. Voorstellen die bij burgemeester en wethouders worden ingediend dienen door het bureauhoofd en als het nieuw beleid betreft door het hoofd van een afdeling te zijn getoetst op: - tijdigheid, juistheid, volledigheid en toereikendheid van de gegeven informatie; - met het oog op de handhaving van de begrotingsdicipline dienen voorstellen met financiele gevolgen te worden beoordeeld door de afdeling Financien; - rechtmatigheid en doelmatigheid; - juistheid van de te volgen procedure; - aanwijzing van ambtenaren die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten. Artikel 4 Administratie. 1. De administratie van de gemeente wordt gevoerd overeenkomstig het gestelde in deze verordening. 2. Bij de inrichting en werking van een financiele administratie moet worden voldaan aan het gestelde in het Besluit comptabiliteitsvoorschriften 1995. 3. De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij dienstbaar is voor: - het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente; - het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van onroe- rendgoedbezit, voorraden, vorderingen en schulden c.a.; - het verschaffen van informatie voor het maken van kostencalculaties; - het bevorderen en het waarborgen van de rechtmatigheid en de doelmatigheid; - het afleggen van verantwoording over het gevoerde beheer in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving; - de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de doelmatigheid en de recht matigheid van het gevoerde beheer. Artikel 5 Begroting en meerjarenraming. 1Er is een begroting van de gemeente als geheel. 2. De financiele uitgangspunten voor de begroting worden voorbereid door het bureau financieel beleid en belastingen van de afdeling Financien en vastgesteld door burge meester en wethouders. 3. Het bureauhoofd levert, met inachtneming van het gestelde in lid 2 en na goed- keuring van het hoofd van de afdeling en de portefeuillehouder, de begrotings- en meeijarengegevens aan. 4. Het samenstellen van de begroting en de meerjarenramingen is een taak van de afdeling Financien. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 30