De nadere invulling van de regelingen wordt aan de gemeenten overgelaten. De kemgroep bleek door de diverse uitgangspunten van de gemeenten niet te kunnen komen tot een voorstel voor een eensluidende uitvoering binnen de G9 gemeenten. Deze notitie beperkt zich derhalve tot onze gemeente en zal zich voorts beperken tot een bijdrage in de kosten van vervanging van duurzame gebruiksgoederen, daar de overige onderdelen alhier reeds gerealiseerd zijn. Alvorens het voorstel te formuleren, wordt ingegaan op de wettelijke kaders en de financiele ruimte van de gemeenten. Wettelijke kaders. De mogelijkheden van gemeenten om aan inkomensondersteuning te doen worden beschre- ven in de circulaire van 6 juni 1996 van de minister van SZW en de staatssecretaris van Biza. Deze circulaire biedt de gemeenten de ruimte voor een aanvullend gemeentelijk beleid op het terrein van de armoedebestrijding, daar waar landelijk werkende instrumenten niet voorhanden zijn of niet voldoende kunnen worden toegesneden op de lokale situatie. Armoedebestrijding heeft behalve de inkomensondersteuning ook tot doel de maatschappe- lijke participatie te stimuleren. In de circulaire wordt de mogelijkheid geboden om een categoriaal beleid te voeren. Categoriale inkomensondersteunende maatregelen kunnen worden toegepast indien groepen van burgers zijn aan te wijzen van wie de gemeente vindt dat zij bepaalde uitgaven moeten doen, maar deze naar de mening van de gemeente niet uit de eigen middelen kunnen voldoen. De criteria met betrekking tot de vaststelling van de doelgroep(en) en de te vergoeden kosten worden door de gemeente zelf vastgesteld. Bij een categoriale toekenning is een toets op de individuele omstandigheden niet meer noodzakelijk. Indien de gemeente een categorie definieert, hoeft nog slechts te worden nagegaan of de kenmerken daarvan op betrokkene inderdaad van toepassing zijn. Er behoeft dus niet expliciet te worden nagegaan of de betrokkene inderdaad ook de uitgaven doet waarvoor de uitkering wordt verstrekt. Om te voorkomen dat het gemeentelijk beleid strijdig is aan de landelijk gevoerde inkomenspolitiek, zijn aan de categoriale vormen van inkomensondersteuning de volgende randvoorwaarden gesteld: de doelgroep van de voorziening dient onafhankelijk te zijn van de bron van het inkomen Een categoriale voorziening dient zowel toegankelijk te zijn voor uitkeringsgerech- tigden als voor werkende in dezelfde (financiele) positie de voorziening dient ook toegankelijk te zijn voor personen die in vergelijkbare omstandigheden verkeren als de doelgroep die in aanmerking komt voor de categoriale inkomensondersteuning de tegemoetkomingen moeten betrekking hebben op kosten. Ongerichte inkomens- suppleties zijn niet toegestaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 69