De nadere invulling van de regelingen wordt aan de gemeenten overgelaten. De kemgroep
bleek door de diverse uitgangspunten van de gemeenten niet te kunnen komen tot een
voorstel voor een eensluidende uitvoering binnen de G9 gemeenten.
Deze notitie beperkt zich derhalve tot onze gemeente en zal zich voorts beperken tot een
bijdrage in de kosten van vervanging van duurzame gebruiksgoederen, daar de overige
onderdelen alhier reeds gerealiseerd zijn.
Alvorens het voorstel te formuleren, wordt ingegaan op de wettelijke kaders en de
financiele ruimte van de gemeenten.
Wettelijke kaders.
De mogelijkheden van gemeenten om aan inkomensondersteuning te doen worden beschre-
ven in de circulaire van 6 juni 1996 van de minister van SZW en de staatssecretaris van
Biza.
Deze circulaire biedt de gemeenten de ruimte voor een aanvullend gemeentelijk beleid op
het terrein van de armoedebestrijding, daar waar landelijk werkende instrumenten niet
voorhanden zijn of niet voldoende kunnen worden toegesneden op de lokale situatie.
Armoedebestrijding heeft behalve de inkomensondersteuning ook tot doel de maatschappe-
lijke participatie te stimuleren.
In de circulaire wordt de mogelijkheid geboden om een categoriaal beleid te voeren.
Categoriale inkomensondersteunende maatregelen kunnen worden toegepast indien groepen
van burgers zijn aan te wijzen van wie de gemeente vindt dat zij bepaalde uitgaven moeten
doen, maar deze naar de mening van de gemeente niet uit de eigen middelen kunnen
voldoen.
De criteria met betrekking tot de vaststelling van de doelgroep(en) en de te vergoeden
kosten worden door de gemeente zelf vastgesteld.
Bij een categoriale toekenning is een toets op de individuele omstandigheden niet meer
noodzakelijk.
Indien de gemeente een categorie definieert, hoeft nog slechts te worden nagegaan of de
kenmerken daarvan op betrokkene inderdaad van toepassing zijn.
Er behoeft dus niet expliciet te worden nagegaan of de betrokkene inderdaad ook de
uitgaven doet waarvoor de uitkering wordt verstrekt.
Om te voorkomen dat het gemeentelijk beleid strijdig is aan de landelijk gevoerde
inkomenspolitiek, zijn aan de categoriale vormen van inkomensondersteuning de volgende
randvoorwaarden gesteld:
de doelgroep van de voorziening dient onafhankelijk te zijn van de bron van het
inkomen
Een categoriale voorziening dient zowel toegankelijk te zijn voor uitkeringsgerech-
tigden als voor werkende in dezelfde (financiele) positie
de voorziening dient ook toegankelijk te zijn voor personen die in vergelijkbare
omstandigheden verkeren als de doelgroep die in aanmerking komt voor de
categoriale inkomensondersteuning
de tegemoetkomingen moeten betrekking hebben op kosten. Ongerichte inkomens-
suppleties zijn niet toegestaan.