Voorgestelde situatie
Om in de thans aanwezige situatie structureel verbetering aan te brengen, is het zaak aan de
inventarisatie en verwerking ervan meer tijd te besteden. Bij de huidige bezetting van bureau
bouwzaken (onderhoud gebouwen) is dat geen geringe opgave. Het is alleen te doen als de
gegevens geautomatiseerd kunnen worden verwerkt en bijgehouden. Dan ook kunnen gemakkelijk
veranderingen worden toegepast en gegevens uitgedraaid.
De overweging om dit alles uit te besteden is wel gemaakt. Nog afgezien van de hoge kosten
is het grootste bezwaar echter (hiervoor al genoemd) de toch noodzakelijke omwerking van de
cijfers en afwegingen van noodzaak van de grotere investeringen. Dat kost veel tijd, die we
efficienter kunnen besteden.
De markt biedt volop onderhoudsprogramma's aan. Het kenmerk zijn vaak de hoge prijzen
10.000,20.000,—) en hun afstemming op vooral grote tot heel grote gemeenten.
De meest gunstige aanbieding komt op dit moment weg bij de fa. Plannon (o.a. in gebruik bij
KPN vastgoed, diverse gemeenten, ANWB e.d.). Dit bedrijf werkt met modules die de gebruiker
de vrijheid geeft keuzes te maken. Naast de benodigde modules voor het opzetten en onderhouden
van een onderhoudsprogramma is het ook nog mogelijk een opzet te maken voor inventarisbeheer
(schoolmeubilair), werkorders etc.
Financiele consequenties
De investering voor het programma incl. opleiding voor twee personen bedraagt 7.930,—.
Voor onderhoud, updates en vragen over het programma dient er jaarlijks rekening te worden
gehouden met een uitgave van 690,- per jaar.
Wij stellen u thans voor een krediet groot 7,930,-- beschikbaar te stellen voor de aanschaf
van een onderhoudsprogramma voor de gemeentelijke gebouwen.
Deze investering kan worden bekostigd door het aanwenden van de stelpost nieuw beleid. Bij een
afschrijvingstermijn van vier jaar is de jaarlijkse last 2.290,—.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel,
de secretaris, de burgemeester,
J.J. KINGMA DRS. M. ABMA