Onderhandelingen met Afvalsturing Friesland. De gesprekken over de mogelijke samenwerking zijn namens onze gemeente gevoerd door de portefeuillehouder en de direct met de reinigingstaken belaste ambtenaar. Namens Afvalsturing waren de directeur en de adjunct-directeur daarmee belast. Tevens zijn en zullen bij de verdere affondende onderhandelingen en uitvoering worden betrokken de personeelsfunctionaris van de gemeente het Bildt (afronding sociaal statuut in het ingestelde Bijzonder Georganiseerd Overleg, inpassing personeel) en onze financiele ambtenaren (bepaling waarde van over te dragen activa en afronden raamovereenkomst en prestatieovereenkomst e.d.). Het beleid terzake van de overdracht wordt mede bepaald door de onderhandelingen die met andere partijen zijn/worden gevoerd. Het uitgangspunt is dat voor alle gemeenten die overgaan in beginsel dezelfde grondslagen voor waardering worden gehanteerd, en dat het overdragen van de activiteiten in principe marktconform plaatsvindt. Eventuele overwaarde die hieruit kan voort- vloeien staat ter beschikking van de gemeente die hiermee bijvoorbeeld de tarieven die worden overeengekomen met de nieuwe organisatie, kan "afVlakken". De onderhandelingen met de vakorganisaties terzake van het sociaal statuut zijn geheel afgerond, waarbij ook de achterban positief heeft gereageerd. Ook is er inmiddels een onderhandelaarsak- koord bereikt over een sector-CAO AfVal en Milieu binnen de Raam-CAO ENB. Het advies van de ondememingsraad van de formele werkgever van het personeel van de GRD, de gemeente het Bildt, is positief. Overeenkomst. Partijen zijn, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, met elkaar overeengeko men om de in de intentieverklaring genoemde taken te regelen en daarvoor instemming te verkrijgen van de onderscheidene gemeenteraden van de G7-gemeenten, waaronder de onze. De belangrijkste onderwerpen van onze overeenstemming worden hieronder weergegeven. VORMGEVING VAN DE SAMENWERKING. Fiscale en juridische aspecten zijn bepalend gebleken voor de vormgeving van de samenwerkings- vorm. Uitgangspunt was immers dat de samenwerking geen nadelige financiele gevolgen zou heb- ben, integendeel, zelfs tot voordelen op langere termijn dan wel tot direct voordeel zou leiden. Voor een gelijkblijvende fiscale behandeling is het noodzakelijk dat de samenwerkende partijen in een overheidsgedomineerd bedrijf voor inzameling, i.e. de gemeenten, meer dan gewoon aan- deelhouder moeten zijn. De oplossing is gevonden in de oprichting door alle Friese gemeenten van een NV als provinciale houdstermaatschappij, met vier regio-BV's als werkmaatschappijen voor de inzameling van huishoudelijk afval en eventuele andere reinigingstaken en een werkmaatschap- pij voor de inzameling van bedrijfsafvalstoffen (de statuten van de NV en regio BV's liggen voor u ter inzage). In de vier regio-BV's kunnen de deelnemende gemeenten in de betrokken regio hun reinigingstaken onderbrengen. In de punten 1 t/m 4 van de intentieverklaring is de verzelf- standiging van en het onderbrengen van onze over te dragen inzameltaak in deze structuur vast- gelegd. In de punten 8, 9 en 11 daarvan is de zeggenschap en de zeggenschapsverhouding van de deelnemende gemeenten geregeld. De gemeente heeft in de regio-BV directe en alleen met de daarin samenwerkende gemeenten volledige zeggenschap over de uitoefening van het regiobedrijf. De mogelijkheden voor aansturing, beinvloeding van kosten en dienstbetoon door de gemeente zijn er primair via de raamovereenkomst en de prestatie-overeenkomsten, secundair via benoe- ming van de Raad van Commissarissen en tertiair als aandeelhouder.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 51