Hierop wordt echter de bijdrage van de gebruiker in mindering gebracht. De kosten van een
gebruiker bedragen op dit moment voor 65+sers een standaardtarief van /.0,10 per kilometer
en voor 65" een bedrag van 0,15 per kilometer. Dit standaardtarief geldt voor de eerste 555
reiskilometers per jaar. Voor de kilometers van 555 tot 1000 geldt een toeslag van 0,30 per
kilometer. Voor elke af te leggen kilometer boven 1000 dient de kostprijs te worden betaald,
2,07.
Indien voorgesteld wordt de grens van de le toeslag op 750 kilometer te bepalen, worden de
kosten voor ons als gemeente beperkt.
De kosten per pas kunnen in de huidige constructie maximaal 1.836,50 bedragen. Bij
verlaging van de drempel tot 750 kilometer, zullen de kosten maximaal 1.419,- zijn. De
grootste besparing wordt bereikt, wanneer slechts de zorgplichtkilometers (555) worden
verstrekt. De kosten bedragen in dit geval maximaal 1.094,—. Bij beperking van het aantal
goedkope(re) reiskilometers, zal dit echter wel ten koste gaan van het voorzieningenniveau
van de WVG gerechtigde.
Alles overwegend stellen wij u voor de regeling zoals die nu geldt, te handhaven.
ADVIES: zie resume, nr 2
Financiele tegemoetkomingen
fader werd gestcld het bedragvoor--deH5iwtdete^egcmoetkommg^ehjfe^e--std4en"
kost&vvan de gemeente per pas. Deze bedroegen bij een ongebruikte pas 950,—. Dit
systeem nkno^steeds van kracht, terwijl de systematiek is veranderd. (Bij het huidige systeem
worden de ko&en^Spimers per verbruikte kilometer gerekend). In andere gemeenten is het
bedrag van de fmanclfei|t^gemoetkoming veelal een veel hoger bedrag, 1.650,-
Er zijn op dit moment e&vQ tal personen die een beroep doen op deze regeling. Als voor-
waarden gelden namelijk dat era&iinvalidenparkeerkaart in het bezit moet zijn en een auto op
naam van aanvrager staat. Echter,h^gebeurt nu regelmatig dat belanghebbenden gelijk met
de aanvraag voor een invalidenparkeerklh&aanvragen voor de financiele tegemoetkoming.
Een financiele tegemoetkoming zoals nu gef&^f/ 950,—), zou slechts verleend dienen te
worden als uit indicatie door ZVN blijkt dat pertineh^met eigen auto moet worden gereisd en
geen mogelijkheid bestaat met de taxi te worden vervoera^Lmmers, al in de verordening wordt
het primaat voor vervoer bij het collectief systeem gelegd.
Slechts na indicatie van ZVN zou in aanmerking kunnen worden gefcamen voor een financiele
tegemoetkoming. Dit indien onbetwiste noodzaak bestaat om meb eiu&vvervoer te reizen.
Indien dit dus NIET het geval is, dienen de kosten voor eigen rekening teblijv^hv
Zoals in de rapportage is beschreven, blijkt uit de praktijk dat loskoppelen van iiwaijdenpar-
keerkaart en financiele tegemoetkoming het meest zuiver is. Voorgesteld wordt het volgepde
trajwt Aitiuraan im/alirlpnparkpprkaa