uitkeringsgerechtigde om deze kansen te benutten.
De afstand tot de arbeidsmarkt wordt uitgedrukt in de fase waarin de
betrokkene is ingeschaald volgens de met het arbeidsbureau afgesproken
methodiek:
fase 1bemiddelbaar op eigen kracht
fase 2: bemiddelbaar na een kort enkelvoudig traject
fase 3: bemiddelbaar na een lang meervoudig traject
fase 4: vooralsnog niet bemiddelbaar
bijstandstechnische redenen
Voor diverse categorieen van uitkeringsgerechtigden geldt dat het recht op
of de hoogte van de bijstand op een bij voorbaat te voorspellen moment
verandert, zoals wijziging van leeftijd of stijging van woonkosten per 1 juli.
Bij de vaststelling van de frequentie van het heronderzoek wordt rekening
gehouden met deze wijzigingen.
heronderzoeksplan
25. Op basis van de hiervoor genoemde factoren zal een concreet heronderzoeks
plan voor 1999 worden vastgesteld en ingediend worden bij de rijksconsulent
sociale zekerheid.
beeindigingsonderzoek
26. De Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften Abw, loaw en loaz
verplicht het uitvoeringsorgaan binnen drie maanden na de laatste maand van
uitbetaling een besluit te nemen over de wederzijds nog bestaande verplich-
tingen.
Gemeentelijke beleidsruimte biedt de wetgever niet.
debiteurenonderzoek
27. De Abw verplicht tot regelmatig onderzoek naar de financiele omstandigheden
van de personen, aan wie een betalingsverplichting is opgelegd.
Deze verplichting strekt zich alleen uit tot vorderingen die samenhangen met
algemene bijstand die (deels) is gedeclareerd bij het rijk en met de opgelegde
boeten.
De Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften heeft in beginsel de
frequentie van het debiteurenonderzoek gesteld op eenmaal per 1 2 maanden.
Ook hier bestaat de mogelijkheid tot flexibilisering van het onderzoek. Op basis
van het jaarlijks bij het rijk in te dienen plan kan worden afgeweken van de
reguliere frequentie.
Ook heeft het gemeentebestuur de beleidsruimte om het jaarlijkse debiteure
nonderzoek achterwege te laten, als de terugbetalingstermijnen de periode van