HOOFDSTUK 4. ACTIVERINGSBELEID
4.1. beleidskader
inleiding
43. In dit hoofdstuk staat centraal op welke wijze de gemeente bij het verstrekken
van bijstand kan bevorderen dat de belanghebbende (weer) deelneemt aan het
arbeidsproces, hetzij op eigen kracht hetzij geruggesteund door tal van werk-
gelegenheids- en arbeidsmarktinstrumenten.
De gemeente kan deze taak alleen realiseren in nauwe samenwerking met
andere partijen op de arbeidsmarkt: en dan vooral het Regionaal Bureau Ar-
beidsvoorziening (RBA) Friesland.
Het gemeentebestuur is gehouden met de arbeidsvoorzieningsorganisatie
samen te werken bij de arbeidsinpassing van de uitkeringsgerechtigden.
In het jaarlijkse beleidsplan moet worden beschreven op welke wijze wordt
samengewerkt, alsook de inhoud van de gemaakte afspraken.
Een andere belangrijke samenwerkingspartner was WOC Perspectief, dat voor
o.a. onze gemeente de WIW (Wet Inschakeling Werkzoekenden) uitvoert. Voor
veel clienten zal de weg naar betaalde arbeid via de WIW lopen. Per 1 januari
1 999 zal de relatie met WOC Perspectief wat betreft uitvoering van artikel 4
van de WIW worden verbroken en worden ondergebracht bij stichting Banen-
plan Noord-oost Friesland.
Noord Friesland heeft te maken met een hoge werkloosheid. Dat maakt de
noodzaak van een goed activeringsbeleid groot. De gemeente probeert opti-
maal gebruik te maken van de mogelijkheden tot activering en uitstroom, in
overleg met de samenwerkingspartners.
Op dit moment is er landelijk sprake van economische groei. Dat betekent dat
er nu kansen zijn werklozen d.m.v. aanbodversterking aan een baan te helpen.
4.2. samenwerking met RBA
samenwerking met Regionaal Bureau Arbeidsvoorziening (RBA)
44. In de loop van 1 997 hebben het Regionaal Bureau Arbeidsvoorziening Friesland
en onze gemeente hun afspraken over samenwerking ter bestrijding van
langdurige werkloosheid in een overeenkomst vastgelegd.
Met de overeenkomst werd beoogd dat de beide partijen op een zo efficient
mogelijk wijze samenwerken bij de toeleiding van werkzoekenden naar de
arbeidsmarkt.
Centraal staat de fasering, waarbij de afstand tot de arbeidsmarkt van de
gezamenlijke client antwoord geeft op de vraag, welke instantie - RBA of
gemeente - in het bijzonder verantwoordelijk is voor de dienstverlening aan de