betrokken werkloze. Een overzicht van de betekenis van de diverse fases
alsmede van de verantwoordelijkheid is in onderstaande tabel opgenomen.
Afstand tot
arbeidsmarkt
Fase
Verantwoordelijke
instantie
volgens convenant
bemiddelbaar
zonder bemiddelings
plan
1
RBA
bemiddelbaar
na enkelvoudig
bemiddelingsplan
2
RBA/gemeente
bemiddelbaar
na meervoudig
bemiddelingsplan
3
RBA/gemeente
vooralsnog
niet
bemiddelbaar
4
gemeente
De indeling van het gemeenschappelijke clientenbestand in fase van dienstver-
lening is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en RBA. De
fasering Zal vanaf 1 januari 1999 plaatsvinden door de zogenaamde "kansme-
ter". Dit is een instrument dat op grond van de "Samenwerkingsregeling SWI"
is ontwikkeld door Arbeidsvoorziening, Landelijk instituut sociale verzekeringen
(Lisv) en VNG, samen met het procesmanagement SWI van het ministerie van
SZW.
Ten behoeve van clienten in fase 2 en 3 stelt RBA Friesland een aantal gratis
bemiddelingsplannen beschikbaar. Elk jaar wordt het aantal bemiddelingsplan-
nen per gemeente bepaald. In bemiddelingsplannen staat beschreven welke
vormen van aanbodversterking worden toegepast. Het RBA voert de bemidde
lingsplannen uit en bemiddelt naar werk. De gemeenten stellen vast welke van
de gezamenlijk gei'ndiceerde clienten hiervoor in aanmerking komen. Het
karakter van een bemiddelingsplan voor fase 2 is kort enkelvoudig, dat voor
fase 3 lang en meervoudig. In het convenant is ook beschreven dat tussen
gemeente en Arbeidsvoorziening uitwisseling van relevante informatie plaats-
vindt. Voor meer informatie over de huidige samenwerking wordt verwezen
naar de huidige samenwerkingsovereenkomst.
De samenwerking van de laatste jaren heeft duidelijk gemaakt dat het conve
nant op regelmatig bijgesteld dient te worden. Hiertoe wordt jaarlijks overleg
gevoerd met Arbeidsvoorziening.
Gemeenten nemen deel aan het tri-partite bestuur van Arbvo. Die bestuurlijke
mede-verantwoordelijkheid neemt niet weg dat gemeenten en Arbvo zich ook