ziening kan een activiteiten premie worden toegekend. De premie bedraagt fl.
1,00 per uur met een maximum hetwelk per maand gelijk is aan 1/12 van de
maximale vergoeding voor vrijwilligerswerk.
In de Verordening premiebeleid is het gemeentelijk beleid vastgelegd. Deze
verordening voorziet niet in het verstrekken van activiteitenpremies. Gelet op
een aantal ontwikkelingen in het uitkeringsbestand zal de mogelijkheid tot het
verstrekken van dergelijke premies in 1999 aan de orde worden gesteld.
bijzondere bijstand buitengewone verwervingskosten
47. Buitengewone verwervingskosten kunnen een drempel vormen voor aanvaar-
ding van betaalde arbeid. Onder omstandigheden kunnen de kosten van woon/-
werkverkeer of die van kinderopvang ertoe leiden dat het besteedbaar inkomen
na aanvaarding van het dienstverband niet veel hoger of zelfs lager is dan
tijdens de periode van werkloosheid.
Dit doet zich in het bijzonder voor in de situatie waarin deeltijdarbeid wordt
aanvaard en de uitkeringsafhankelijkheid blijft voortduren.
De gemeente heeft het beleid terzake van bijstand in buitengewone verwer
vingskosten uitgewerkt op de onderdelen woon/werkverkeer en kinderopvang
in de notitie bijzondere bijstand.
regeling kinderopvang alleenstaande ouders 1996
48. In de Armoedenota heeft de regering vastgesteld dat bij het ontwikkelen van
bemiddelingsplannen voor alleenstaande ouders naar werk en scholing de
opvang van kinderen een probleem is door een tekort aan opvangplaatsen. Het
rijk biedt de gemeente de mogelijkheid om kinderopvang te realiseren ten
behoeve van alleenstaande ouders die zijn aangewezen op algemene bijstand
en die betaalde arbeid verrichten of een noodzakelijke scholing volgen.
Ook alleenstaande ouders die geen algemene bijstand meer ontvangen wegens
het aanvaarden van arbeid, komen in aanmerking voor deze voorziening, als
het gemeentebestuur oordeelt dat het bekostigen van kinderopvang nog steeds
noodzakelijk is om de betaalde arbeid te kunnen blijven verrichten.
De regeling kan worden verruimd tot die alleenstaande ouders die niet op
bijstand zijn aangewezen maar op een daarmee vergelijkbare uitkering. Deze
verbreding kan in individuele gevallen worden toegepast als het gemeentebe
stuur meent dat het ontbreken van de bekostiging van kinderopvang zou leiden
tot onbillijkheden van overwegende aard.
De te realiseren kinderopvang betreft de gebruikelijke vormen van opvang:
dagopvang en buitenschoolse opvang.
Het gaat om het scheppen van extra plaatsen boven op het bestaande aanbod
van kinderopvang waarvan de financiering al op andere wijze is gewaarborgd.