medische, sociale of andere redenen zich verzetten tegen arbeidsinschake- ling. De eerste drie situaties betreffen een categoriale ontheffing, tot het verlenen waarvan alleen de rijkswetgever bevoegd is. In de laatstbedoelde situatie heeft het uitvoeringsorgaan de bevoegdheid om op basis van een belangenaf- weging in het individuele, concrete geval de arbeidsverplichting niet op te leggen of daarvan tijdelijk ontheffing te verlenen. Ziekte van de belangheb- bende of de zorg voor een kind ouder dan 5 jaar dat om opvoedkundige redenen extra aandacht vraagt kan een reden zijn voor tijdelijke ontheffing. Ook het doorlopen van een intensief zorgtraject van een verslaafde kan een zodanige indicatie vormen. Het uitvoeringsorgaan heeft niet de vrijheid om algehele of gedeeltelijke ontheffing te verlenen op de enkele grondslag dat de afstand tot de arbeids- markt vooralsnog onoverbrugbaar is. Indeling in fase 4 is op zich ontoerei- kend voor ontheffing. Overigens heeft de gebleken (grote) afstand tot de arbeidsmarkt wel gevolgen voor de frequentie en de wijze waarop de ge- meente nagaat of de belanghebbende voldoet aan hetgeen redelijkerwijs van hem kan worden verwacht uit oogpunt van arbeidsinschakeling. toezicht naleving arbeidsverplichtingen frequentie 53. In het heronderzoeksplan wordt onderscheid gemaakt in rechtmatigheids- en activeringsonderzoek. De frequentie van het activeringsonderzoek wordt afhankelijk gemaakt van de afstand tot de arbeidsmarkt. inhoud actieve sollicitatieplicht 54. Op de belanghebbende rust de verplichting al het mogelijke te doen om - (weer) in de situatie te komen dat hij zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan kan voorzien. Hij behoort de eigen mogelijkheden op de arbeidsmarkt te benutten door zelf activiteiten te ontplooien en medewerking te verlenen aan geboden mogelijkheden tot arbeidsinpassing. Het is niet toelaatbaar dat hij niet verantwoorde beperkingen stelt aan het te aanvaarden werk (fixatie op wens- beroep, aard van het werk, werktijden, bereikbaarheid van de arbeidsplaats, vergoedingen). Ook moet hij zich onthouden van gedragingen en uitlatingen waarvan hij redelijkerwijs kan weten dat de kansen op werkaanvaarding negatief worden bei'nvloed. toetsing sol/icita tie-plich t 55. Zowel bij de aanvraag om uitkering als bij het periodieke heronderzoek wordt nagegaan of de belanghebbende zich naar vermogen heeft ingespannen om

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 159