(weer) betaalde arbeid te verkrijgen. Gezien het belastende karakter van een administratieve maatregel wordt deze alleen toegepast als voldoende duidelijkheid is verkregen over het verzuim van de beianghebbende. Zolang dat niet het geval is, verdient het aanbeveling een positieve houding te bevorderen door de werkloze te activeren en te motiveren. 4.7. maatregelenbeleid maa tregelenbeleid 56. Als de eigen verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan, ondanks de mogelijkheden daartoe, niet wordt genomen, dan ligt het in de rede dat de aanspraak op bijstand wordt afgestemd op het tekortschietend besef van verantwoordelijkheid. Het beleid hieromtrent is in 1 997 vastgelegd in de notitie wet boeten en maatregelen. Daarom wordt op deze plek verder geen aandacht geschonken aan het maatregelenbeleid en wordt verwezen naar de eerder vastgestelde notitie. HOOFDSTUK 5. BEDRIJFSVOERING EN JAARPLAN 1999 5.1. bedrijfsvoering automatisering 57. Ten behoeve van de administrate van sociale zaken wordt gebruik gemaakt van het Kramers systeem WBS. Samenwerking 58. Nadat geconstateerd moest worden dat samenwerking in G9-verband niet lan- ger mogelijk was, is een nauwere samenwerking met Ferwerderadeel tot stand gekomen (en op afstand met de gemeente Terschelling en Ameland). De samenwerking met Ferwerderadeel heeft inmiddels al tot gevolg gehad dat is besloten dat zij de uitkeringsadministratie voor ons zullen uitvoeren. De voorbereidende werkzaamheden zijn al in voile gang en zo mogelijk zal de daadwerkelijke overname per 1 januari as. een feit worden. Verder wordt met de genoemde gemeenten al nauw samengewerkt op beleidsvoorbereidend niveau. Wij willen onderzoeken of deze samenwerking moet worden uitgebreid. 5.2. taakstellingen De ontwikkeling in de klantenbestanden 59. De taakstellingen zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkelingen in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 160