(weer) betaalde arbeid te verkrijgen.
Gezien het belastende karakter van een administratieve maatregel wordt deze
alleen toegepast als voldoende duidelijkheid is verkregen over het verzuim
van de beianghebbende. Zolang dat niet het geval is, verdient het aanbeveling
een positieve houding te bevorderen door de werkloze te activeren en te
motiveren.
4.7. maatregelenbeleid
maa tregelenbeleid
56. Als de eigen verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan,
ondanks de mogelijkheden daartoe, niet wordt genomen, dan ligt het in de
rede dat de aanspraak op bijstand wordt afgestemd op het tekortschietend
besef van verantwoordelijkheid.
Het beleid hieromtrent is in 1 997 vastgelegd in de notitie wet boeten en
maatregelen. Daarom wordt op deze plek verder geen aandacht geschonken
aan het maatregelenbeleid en wordt verwezen naar de eerder vastgestelde
notitie.
HOOFDSTUK 5. BEDRIJFSVOERING EN JAARPLAN 1999
5.1. bedrijfsvoering
automatisering
57. Ten behoeve van de administrate van sociale zaken wordt gebruik gemaakt
van het Kramers systeem WBS.
Samenwerking
58. Nadat geconstateerd moest worden dat samenwerking in G9-verband niet lan-
ger mogelijk was, is een nauwere samenwerking met Ferwerderadeel tot stand
gekomen (en op afstand met de gemeente Terschelling en Ameland). De
samenwerking met Ferwerderadeel heeft inmiddels al tot gevolg gehad dat is
besloten dat zij de uitkeringsadministratie voor ons zullen uitvoeren. De
voorbereidende werkzaamheden zijn al in voile gang en zo mogelijk zal de
daadwerkelijke overname per 1 januari as. een feit worden.
Verder wordt met de genoemde gemeenten al nauw samengewerkt op
beleidsvoorbereidend niveau. Wij willen onderzoeken of deze samenwerking
moet worden uitgebreid.
5.2. taakstellingen
De ontwikkeling in de klantenbestanden
59. De taakstellingen zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkelingen in de