Artikel 16 Besluitenlijst
Het recht om aanpassing voor te stellen (lid 6) komt ook toe aan het raadslid, dat bij
de desbetreffende vergadering niet aanwezig was. Het is aan de raad om te beslissen
of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt. Een afwijzing van
een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor beroep (aldus de Afdeling Rechtspraak van
de Raad van State).
Artikel 17 Ingekomen stukken; mededelingen
Omtrent de (aan de raad gerichte) ingekomen stukken worden alleen voorstellen
gedaan en besluiten genomen van procedurele aard. Inhoudelijke discussie over de
stukken kan de voorzitter buiten de orde verklaren. Wanneer een ingekomen stuk
leidt tot inhoudelijke discussie en besluitvorming, dient dit op de gebruikelijke wijze
met een voorstel van burgemeester en wethouders te worden voorbereid.
Artikel 18 Spreekregels
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 19 Volgorde sprekers
Het gaat hierbij niet om interrupties (zie artikel 22).
Artikel 20 Aantal spreektermijnen
Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een
verzoek van een raadslid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie
te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de raad van mening is, dat na
de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk
besluiten. De beraadslaging over een motie vindt niet plaats in afzonderlijke termij-
nen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het betreffende, aan de orde zijnde
onderwerp.
Artikel 21 Spreektijd
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
De bevoegdheid die in het tweede lid aan de voorzitter wordt gegeven om een
spreker over een aanhangig onderwerp het woord te ontzeggen, gaat minder ver dan
de mogelijkheid die artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet biedt om aan dat lid,
dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, de toegang tot de
vergadering te ontzeggen. De laatstgenoemde bevoegdheid van de voorzitter blijft
echter onverlet.
18